All time high i september på Bromma

All time high i september på Bromma

Nära 233 000 resenärer valde att resa till eller från Bromma Stockholm Airport under september. Det är en ökning med fyra procent jämfört med samma månad föregående år och ett rekordresultat för en septembermånad på flygplatsen.

Inrikesresandet ökade med fem procent till fler än 208 000 resenärer och utrikesresandet ökade med tre procent till fler än 24 000 resenärer under denna månad jämfört med förra årets september.

– Vi kan konstatera att vårens och sommarens trend, med ett ökat behov av effektivt och smidigt resande inom Sverige, håller i sig även i september för Bromma. Denna månad når vi dessutom ett nytt rekord för en septembermånad, sett till antalet resenärer som valt att resa till eller från hela Sveriges cityflygplats, säger Peder Grunditz, flygplatsdirektör Bromma Stockholm Airport.

– Vi ser att fler valt Bromma både för att resa in- och utrikes och vi har nyligen öppnat en ny linje mellan Tallinn och Bromma Stockholm Airport, som förbättrar tillgängligheten mellan huvudstäderna avsevärt. Under oktober utökas också tidtabellen för fler pendlarmöjligheter till och från Bromma och Åre Östersund respektive Umeå, säger Peder Grunditz.

Antalet landningar i linjefart ökade med sex procent till cirka 2 300 i september jämfört med samma månad föregående år.

För ytterligare information, kontakta:
Ulrika Fager, kommunikationschef Bromma Stockholm Airport, tel. 0708-91 68 25

Från Bromma Stockholm Airport kan du resa både inrikes och utrikes. Vi har avgångar till Ronneby, Århus, Helsingfors, Växjö, Bryssel, Trollhättan, Östersund, Tallinn, Visby, Kalmar, Ängelholm, Halmstad, Göteborg, Malmö, Umeå och Sundsvall. Flygbolag som trafikerar Bromma är Blekingeflyg, British Airways/Sunair, Finnair, Flybe, Flysmåland, Brussels Airlines, Golden Air, Gotlandsflyg, Kalmarflyg, Kullaflyg, Malmö Aviation, Sundvallsflyg och Sparrow.

Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige. Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Koncernen omsätter drygt 5 miljarder kronor per helår och har 2 400 medarbetare.

Presskontakt Tf presschef - Acting Head of Media Relations Press & media 010-109 01 00

Presskontakt Pressansvarig Press & media 010-109 01 00