Brommas nya cykelparkering ger hållbart resande

Brommas nya cykelparkering ger hållbart resande

Som ett led i Bromma Stockholm Airports hållbarhets- och moderniseringsarbete inleds nu en satsning som ska göra det enklare för resenärer att cykla mellan flygplatsen och Stockholm. Den första åtgärden av flera är en ny och förbättrad cykelparkering under tak som i dag invigdes officiellt av stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C).

– Det är mycket glädjande att Bromma nu satsar på säkra och bra cykelparkeringar. Det blir en stor miljövinst om fler resande börjar cykla istället för att åka bil. Cykelvägen från city ut till Bromma är utpekad som pendlingsstråk i stadens cykelplan, vilket innebär att det kommer att bli bättre städning, snöröjning och underhåll på denna sträcka, säger stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C).

Den allmänna cykelparkeringen på Bromma är framförallt till för flygplatsens resenärer. I det nya cykelstället kan man parkera sin cykel i några timmar, under en hel dag eller till och med upp till fyra veckor om man ska ut på en längre resa.

– För oss som är Stockholms cityflygplats, med bara runt nio kilometer till innerstaden, är tillgänglighet förstås A och O. Vi vill också ligga i framkant när det kommer till hållbarhetsarbete, och ett sätt att arbeta med de frågorna är att underlätta för cyklister. Dessutom möjliggörs nu nya sätt att resa kollektivt till flygplatsen, exempelvis med den nyöppnade tvärbanan, säger flygplatschef Olle Sundin.

Den nya cykelparkeringen rymmer 84 cyklar och har fått bättre låsanordningar samt upprustade tak och väggar. För Bromma är en förbättrad kollektivtrafiksatsning en viktig del i arbetet med att utveckla flygplatsen till en modern cityflygplats.

Hållbarhet är av största betydelse och en självklar del i arbetet för Bromma och för hela Swedavia - den flygplatskoncern i världen som, enligt internationell standard, kommit längst i arbetet med att utveckla klimatsmarta flygplatser.

För mer information kontakta:
Ulrika Fager, Kommunikationschef Bromma Stockholm Airport, ulrika.fager@swedavia.se, 0708-91 68 25

Från Bromma Stockholm Airport kan du resa både inrikes och utrikes. Vi har avgångar till Ronneby, Århus, Billund, Helsingfors, Tallinn, Växjö, Bryssel, Jönköping, Trollhättan, Östersund, Visby, Kalmar, Ängelholm, Halmstad, Göteborg, Malmö, Umeå och Sundsvall. Flygbolag som trafikerar Bromma är Blekingeflyg, British Airways/BA Ciyy Flyer, Finnair, Flybe, Flysmåland, Brussels Airlines, Flyglinjen, Nextjet, Golden Air, Gotlandsflyg, Kalmarflyg, Kullaflyg, Malmö Aviation och Sundvallsflyg.

Nu finns Bromma Stockholm Airport på Facebook. På vår facebooksida kan du ta del av det senaste om flygplatsen.

Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige. Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Koncernen omsätter cirka 5 miljarder kronor per helår och har 2 600 medarbetare.