Flygtrafiken till USA slår nya rekord

Flygtrafiken till USA slår nya rekord

På tre år har antalet flygresenärer mellan Stockholm Arlanda Airport och USA vuxit med nästan 60 procent till över 1 miljon passagerare per år. Det innebär att USA-trafiken har vuxit dubbelt så snabbt som övrig utrikestrafik från Arlanda. Nu växer den ytterligare när SAS idag har premiär  för sin nya direktlinje till Los Angeles från Stockholm.

Under 2015 reste totalt 663 000 resenärer på någon av de interkontinentala direktlinjerna mellan Arlanda och USA. Om man även räknar in passagerarna som flyger från Arlanda men transfererar till andra flygplatser på väg till USA, så blir summan 1,1 miljoner resenärer årligen. Med den starka tillväxten är USA idag det fjärde populäraste landet att besöka från Sverige, efter Spanien, Storbritannien och Tyskland.

- Bland de amerikanska destinationer som svenskar väljer är Los Angeles tvåa efter New York. Flygförbindelserna med den amerikanska västkusten är viktiga både för turism och näringslivsutbyte mellan länderna. Linjen innebär även ökad produktivitet hos företag som verkar eller vill börja verka på den svensk-amerikanska marknaden. Därför är det både roligt och viktigt att SAS nu startar en direktlinje till Los Angeles från Arlanda, säger Karl Wistrand, VD och koncernchef för Swedavia.

När man tittar på vilka resenärskategorier som flyger mellan Arlanda och USA är hälften svenskar, 41 procent amerikanska medborgare och resten består av olika nationaliteter.

- Utöver att det blir smidigare och går fortare att flyga direkt beräknas även de amerikanska besökare som reser med den nya direktlinjen att spendera hundratals miljoner kronor i Sverige varje år. Enbart denna konsumtion kommer att skapa hundratals arbetstillfällen i Sverige, säger Karl Wistrand.

Swedavias inriktning är att utveckla Arlanda till Skandinaviens ledande flygplats. I nuläget pågår satsningar för att underlätta för transfererande resenärer, anpassningar för större flygplansmodeller samt flytt av driftområdet vilket möjliggör för en ny pir i Terminal 5.

På plats för att inviga den nya linjen fanns Rickard Gustafson, vd och koncernchef på SAS, Mikael Damberg, närings- och innovationsminister samt Karl Wistrand, vd på Swedavia.

Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige.

Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Koncernen omsätter drygt 5,5 miljarder kronor per helår och har 2 800 medarbetare.

Presskontakt Tf Presschef - Acting Head of Media Relations Press och Media 010-109 01 00