Göteborg Landvetter Airport förnyar och förbättrar med både säkerhet och känsla

Göteborg Landvetter Airport förnyar och förbättrar med både säkerhet och känsla

Arbetet med en ny säkerhetskontroll för utrikesresenärerna på Göteborg Landvetter Airport har startat.
Det blir en unik miljö i flygplatssammanhang där vi sätter fokus på att resenären ska få en bra upplevelse. Givetvis med samma säkerhetsnivå som alltid, säger Linda Svedborg, chef för Kommersiell Service på Göteborg Landvetter Airport.

– I den nya säkerhetskontrollen fokuserar vi på att utveckla en miljö med loungekänsla, som kommer att ge resenären ett behagligt intryck i en varm färgskala. Det kommer även att bli en bekväm miljö att arbeta i, fortsätter Linda.

Med nya materialval, färger och ljussättning skapas en miljö som skiljer sig från hur det traditionellt ser ut i flygplatsers säkerhetskontroller, där estetik får stå tillbaka för funktionalitet.
– Det ena behöver inte utesluta det andra. Här ska man både kunna känna sig säker och njuta av en fin miljö. Vi kommer att vara en föregångare internationellt med detta koncept, säger Linda Svedborg.

Den nya säkerhetskontrollen kommer att ha möjlighet till sex linjer i perioder med många resenärer. Efter önskemål från flygbolagen kommer det också att finnas en så kallad Priority Lane för frekventa resenärer.

Kundnöjdhetsundersökningar på Göteborg Landvetter Airport har visat att resenärerna är mycket nöjda med säkerhetskontrollen på flygplatsen, både vad gäller bemötande, noggrannhet och väntetid. Men nu tas alltså ytterligare ett steg för att höja standarden.
– Det är klart att vi alltid vill förbättra oss, säger Linda Svedborg. Säkerhetskontrollen är en viktig del av helhetsupplevelsen på flygplatsen, och vi vill att resenärerna ska få en så positiv start på sin resa som möjligt.

Den nya säkerhetskontrollen beräknas vara klar vid årsskiftet 2011-2012

Större ytor för shopping
Det är mycket nytt på gång på Göteborg Landvetter Airport just nu. Nästa stora projekt att sättas igång är en total ombyggnad av utrikes avgångshall. När utrikespassagerarna har passerat igenom den nya säkerhetskontrollen kommer de att mötas av nya större ytor för shopping och restauranger och en förbättrad komfort. De nya shoppingytorna kommer att bli cirka 1000 kvadratmeter större än de är idag och utformas som en stor öppen yta för butiker, barer, restauranger och kaféer.
– Det har bara gjorts små förändringar i avgångshallens utseende sedan vi invigde 1977. Det här blir ett ordentligt lyft för flygplatsen och en stor förbättring för våra resenärer, säger Linda Svedborg.

Ombyggnaden av ny utrikes avgångshall beräknas starta hösten 2011 och vara klar i slutet av 2012.

För mer information:
Annika Hilmersson, informationschef, tel: 031-94 11 98