Ny linje till Debrecen i Ungern från Malmö Airport

Ny linje till Debrecen i Ungern från Malmö Airport

Med start den 18 december börjar Wizz Air flyga direkt mellan Malmö Airport och Debrecen. Det blir flygbolagets fjortonde linje ut i Europa från Malmö Airport och den andra destinationen till Ungern.

Debrecen ligger i östra delen av Ungern och är landets näst största stad och en universitetsstad. Ungern är känt för sina termalbad och i Debrecen ligger ett av dem. I den centralt belägna jätteparken Nagyerdő ligger badet Gyógyfürdő.

- Det finns idag inget reguljärt direktflyg till Debrecen från Sverige eller övriga Skandinavien, så det är extra glädjande att Malmö Airport kan erbjuda en helt ny destination till skåningarna, säger Peter Weinhandl, flygplatschef på Malmö Airport.

Debrecen kommer att bli Wizz Air’s andra flygplatsbas i Ungern. I december börjar flygbolaget trafikera tre nya destinationer därifrån; Malmö, Brussels Charleroi och Paris Beauvais. Linjen från Malmö kommer att trafikeras med två avgångar i veckan med Airbus A320 (180 passagerare); måndagar och fredagar. Biljetter finns nu tillgängliga på bland annat www.wizzair.com.

Wizz Air erbjuder idag följande destinationer från Malmö Airport: Belgrad, Budapest, Bukarest, Cluj-Napoca,Gdansk, Katowice, Poznan, Vilnius, Skopje, Sofia, Tuzla och Warszawa. Den 25 juni startar linjen till Nis.

Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige. Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Koncernen omsätter drygt 5,5 miljarder kronor per helår och har 2 500 medarbetare.

Presskontakt Tf presschef - Acting Head of Media Relations Press & media 010-109 01 00

Presskontakt Pressansvarig Press & media 010-109 01 00