Ökat antal utrikespassagerare

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2010 10:56 CEST

Under augusti ökade antalet utrikespassagerare på Göteborg Landvetter Airport med 23 procent jämfört med samma månad 2009. Inrikes ökade med två procent. Totalt ökade antalet passagerare med 18 procent.

Göteborg Landvetter Airport står för den största tillväxten av Swedavias flygplatser. Totalt har 2 626 552 personer rest till och från Göteborg Landvetter i år. Det är en ökning med nio procent jämfört med samma period förra året. Och i augusti reste 303 611 personer utrikes och 73 985 inrikes. En ökning med 18 procent jämfört med 2009.

- Vi ser att resandet i västra Sverige växer och vår flygplats anpassas nu till att möta denna efterfrågan. Vi satsar bland annat på ökad komfort för våra resenärer, säger Olle Sundin flygplatschef Göteborg Landvetter Airport.

Swedavia gör de närmaste åren en miljardsatsning på Göteborg Landvetter Airport. Miljarden fördelas på insatser för en bättre miljö, flygoperativa förbättringar, fastighetsutveckling i Airport City och en ansenlig ombyggnad och modernisering av utrikes avgångshall.

Göteborg Landvetter Airport är Västsveriges internationella flygplats med närmare 100 direktlinjer ut i världen. Flygplatsen utgör en viktig del av Västsveriges infrastruktur när det gäller behovet av flygtransporter för både passagerare och frakt. Göteborg Landvetter Airport är Swedavias näst största flygplats. Totalt sysselsätts cirka 3 500 personer i ett hundratal företag på Göteborg Landvetter Airport.