​​​Office One och United Spaces coworking-arena invigs på Arlanda

Swedavia utvecklar framtidens flygplatser och Nordens viktigaste mötesplatser. I flygplatsstaden som växer fram på Stockholm Arlanda Airport ingår nybyggda Office One. Kontorshuset fungerar som en coworking-arena genom ett samarbete med United Spaces, Sveriges ledande aktör på området. Idag invigdes Office One och United Spaces på Arlanda med bland annat trendspaningar och panelsamtal om förväntningarna på framtidens arbetsplatser.

Idag invigde Swedavia kontorsbyggnaden Office One på Arlanda. Byggnaden som är 15 000 kvadratmeter stor och tio våningar hög ligger i direkt anslutning till Terminal 4 och 5. En av hyresgästerna i Office One är United Spaces, Sveriges ledande aktör inom coworking. Invigningen bestod av spännande trendspaningar från Kairos Future och panelsamtal på temat morgondagens arbetsplatser och hur företagen kommer att behöva anpassa sig efter människors nya flexibla sätt att arbeta.

- Utvecklingen av ett Airport City Stockholm kommer ha en avgörande roll för tillväxten i Stockholmsregionen och Sverige. Flygplatsen är optimal som etableringsplats för framtidens sätt att arbeta; öppet, internationellt, flexibelt och med fokus på mötet mellan människor. Genom samarbetet med United Spaces kan vi erbjuda moderna coworking-lösningar på Arlanda och jag är stolt över att idag få inviga Office One, säger Karl Wistrand, vice vd på Swedavia och tillförordnad direktör för koncernenheten Anläggning och system.

- Det känns fantastiskt att United Spaces nu kan erbjuda möjligheter till coworking och möteslokaler på Arlanda. Det är en dynamisk och växande plats som har stor potential för denna typ av arbets- och mötesform. Lokalerna som omfattar 2 400 kvadratmeter ligger mellan Terminal 4 och 5, och inredningen är inspirerad av skandinaviska färger och naturmaterial. Vi ser fram emot att se utvecklingen här, säger Yvonne Sörensen Björud, vd United Spaces.

Flygplatsstaden Airport City Stockholm, som är ett samarbete mellan Swedavia, Sigtuna kommun och Arlandastad Holding, kommer ha en avgörande roll för tillväxten i Stockholmsregionen och Sverige. Ambitionen är att fördubbla antalet arbetstillfällen från dagens 27 000 till 50 000 före 2030. Arlanda är porten till den dynamiska och snabbväxande Stockholm-Uppsala-regionen och själva mötesplatsen där regionen ansluter till världen. Här möter Swedavia behovet av moderna kontor och mötesplatser kombinerat med effektiva kommunikationer.

Fakta Office One

• Byggnaden består av 15 000 kvm kontorsyta och tio våningsplan, varav 2 400 kvm utgör coworking och möteslokaler i United Spaces regi
  • Arkitekt: Sandellsandberg
  • Entreprenör: NCC
  • Miljöcertifiering: Enligt BREEAM, nivå Excellent. BREEAM är ett miljöcertifieringssystem för byggnader och Excellent är den nästa högsta betygsnivån.

För mer information, kontakta Swedavias pressjour på telefon 010-109 01 00 alt press@swedavia.se eller Yvonne Sörensen Björud, vd United Spaces, på telefon 070-984 10 77.

Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige. Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Koncernen omsätter drygt 5,7 miljarder kronor och har 3 100 medarbetare.

United Spaces är en av nordens ledande aktörer inom coworking med drygt 13 000 kvadratmeters kontorsyta i regionerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Bolagets idé är att skapa ett kontorshotell för medlemmar som vill se sig själva och sina företag växa, som vill attrahera talanger, hitta idéer och skapa kontakter. Bolaget grundades för 20 år sedan av Göran Garberg och Lars Rydén men ägs sedan 2019 av Castellum, vilket är ett av nordens ledande noterade fastighetsbolag.

Presskontakt Tf presschef - Acting Head of Media Relations Press & media 010-109 01 00

Presskontakt Pressansvarig Press & media 010-109 01 00