Rekordmånga resenärer på Bromma i juni

Rekordmånga resenärer på Bromma i juni

Fler än 200 000 resenärer reste från eller ankom till Bromma Stockholm Airport under juni månad. Det är en ökning med 13 procent jämfört med samma månad föregående år och är också en rekordmånad i antalet juniresenärer på flygplatsen.

Inrikestrafiken ökade med 15 procent till cirka 178 300 medan utrikestrafiken minskade med 1 procent till nära 22 500 under denna period.

– Vi ser att vi i juni haft en rekordmånad och har nått ”all time high” i antalet resenärer som valt att resa till eller från Bromma – hela Sveriges cityflygplats. Resenärsantalet är det högsta noterade sedan Linjeflygstiden på 80-talet, säger Peder Grunditz, flygplatsdirektör Bromma Stockholm Airport.

Antalet landningar i linjefart ökade med 4 procent till cirka 1 800 i juni jämfört med samma månad föregående år.

För ytterligare information, kontakta:
Ulrika Fager, kommunikationschef Bromma Stockholm Airport, tel. 0708-91 68 25

Från
Bromma Stockholm Airport kan du resa både inrikes och utrikes. Vi har avgångar till Ronneby, Århus, Helsingfors, Växjö, Bryssel, Trollhättan, Östersund, Visby, Kalmar, Ängelholm, Halmstad, Göteborg, Malmö, Umeå och Sundsvall. Flygbolag som trafikerar Bromma är Blekingeflyg, British Airways/Sunair, Finnair, Flybe, Flysmåland, Brussels Airlines, Flyglinjen, Golden Air, Gotlandsflyg, Kalmarflyg, Kullaflyg, Malmö Aviation och Sundvallsflyg.

Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige. Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Koncernen omsätter drygt 5 miljarder kronor per helår och har 2 400 medarbetare.