Ryanair startar bas på Landvetter

Ryanair startar bas på Landvetter

Ryanair satsar på Göteborg och Västsverige och gör från september Göteborg Landvetter Airport till en av sina baser i Europa.

- Att ett av världens största flygbolag väljer att satsa på Göteborg Landvetter Airport är positivt för hela regionen. Det visar att vår verksamhet fungerar väl och att Västsverige mår bra. Det är så klart också glädjande för västsvenskarna, både näringslivet och privatresenärerna, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.

Ryanair har 74 baser i Europa och nu blir alltså Landvetter en av dem. Det innebär att flygbolaget kommer att stationera ett av sina plan på flygplatsen och låta det utgå därifrån. Bolaget kommer till att börja med ha 13 flyglinjer från Göteborg Landvetter och flyga cirka 600 000 resenärer per år. Ryanairs London-linje kommer också att utöka från två till tre dagliga flighter från september.

För bolagets egen del innebär det 50 direkta arbetstillfällen i Göteborgsregionen. Indirekt skapar satsningen 600* jobb i regionen, bland annat inom hotell- och besöksnäring.

-Sverige är en tydlig tillväxtmarknad för Ryanair och när vi nu presenterar vår andra svenska bas på Göteborg Landvetter kommer vi att skapa ännu bättre förbindelser med Europas affärscentra såsom London, Milano och Paris och göra oss till det ideala valet för både business- och nöjesresenärer, säger Kenny Jacobs, Chief Marketing Officer hos Ryanair.

*Enligt en ACI-standard.

Flyglinjer från Göteborg Landvetter Airport med Ryanair sommaren 2015:

1. Alghero
  2. Alicante
  3. Edinburgh
  4. London
  5. Malaga
  6. Malta
  7. Marseille
  8. Milano Bergamo
  9. Palma
  10. Paris
  11. Pisa
  12. Rom
  13. Zadar

Bildtext: Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör, Kenny Jacobs, Chief Marketing Officer och Jörgen Bergstrand, Operativ chef på Landvetter firar att Ryanair gör Landvetter till en av sina europeiska baser.

För mer information: Johan Live, kommunikatör, Göteborg Landvetter Airport, 010-10 93 131

Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige. Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Koncernen omsätter drygt 5,5 miljarder kronor per helår och har 2 500 medarbetare.