Tredje rekordåret i rad för Arlanda

Tredje rekordåret i rad för Arlanda

Aldrig tidigare har så många resenärer rest via Stockholm Arlanda Airport. Den 17 december passerades 20-miljonerstrecket vad gäller antal resenärer, för att till sist nå strax under 20,7 miljoner. Det är drygt en miljon fler passagerare än förra rekordåret 2012.

Stockholm Arlanda Airports betydelse för Sverige har fortsatt att öka, och flygplatsen slog rekord i antal resenärer för tredje året i rad. Både utrikes- och inrikestrafiken ökade under 2013; inrikes med en procent och utrikesresandet med sju procent. I absoluta tal reste 20 681 554 resenärer till och från Stockholm Arlanda Airport under året som gått, och London, Berlin och Paris var de utrikes destinationer som ökade mest under 2013.

– 2013 har varit ett fantastiskt år för Arlanda, och vi går starka in i 2014. Under året har flera nya direktlinjer startat hos oss, varav hela sju långlinjer, samtidigt som befintliga flygbolag ökat antalet avgångar. Arlanda är Sveriges port till världen, säger Kjell-Åke Westin, flygplatsdirektör Stockholm Arlanda Airport.

De allt fler resenärerna har under 2013 mötts av ett Arlanda i omvandling. Till exempel har Terminal 2 byggts om till en helt ny upplevelse och flygplatsens shoppingcenter Sky City har utökats med en minigalleria där förutom den välkända kaffekedjan Starbucks såväl blomsterhandel, hårfrisör som bageri återfinns.

– Fler resenärer driver ett behov av att fortsätta utveckla flygplatsen, och utbudet av service blir alltmer spännande. Vår vision är att bygga framtidens flygplats och möta resenärernas förväntningar om en upplevelseinriktad, unik destination och mötesplats, säger Kjell-Åke Westin.

Tio-i-topp nyheter på Arlanda 2013

April: Victoria’s Secret öppnar butik
April: Nya Terminal 2 invigs
Maj: Norwegians långlinjesatsningar (New York, Bangkok, Ft Lauderdale)
Juni: SkyBridge, minigallerian i SkyCity, invigs
Juli: Första Dreamlinern i reguljär trafik (Qatar)
September: President Obama på besök
September: Emirates etablerar linje till Dubai
November: Nytt miljötillstånd
December: Röda Korset Secondhandbutik öppnar
December: Den 20-miljonte resenären

Tio-i-topp destinationer 2013

London, Köpenhamn, Oslo, Helsingfors, Göteborg, Amsterdam, Umeå, Malmö, Frankfurt, Luleå.

Antal resenärer på Arlanda de senaste fyra åren:

2010: 16 962 129 resenärer
2011: 19 063 517 resenärer
2012: 19 641 805 resenärer
2013: 20 681 554  resenärer

Arlanda-siffror 2013, övrigt:

108 581 landningar
86 flygbolag (2012 års siffra)
174 destinationer
20 nya restauranger, caféer och barer –
totalt 53 restauranger, caféer och barer
50 butiker
5 hotell
16 000 anställda
21 000 parkeringsplatser
52 procent åker nu kollektivt till och från Arlanda

Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige. Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Koncernen omsätter cirka 5 miljarder kronor per helår och har 2 600 medarbetare.

Presskontakt Tf Presschef - Acting Head of Media Relations Press och Media 010-109 01 00