WOW air börjar flyga från Stockholm Arlanda Airport

​WOW air flyttar till Arlanda och lanserar ny flyglinje till New York

Det isländska lågprisflygbolaget WOW air börjar flyga från Arlanda med start 18 november och lanserar samtidigt en ny flyglinje till New York City den 25 november. Totalt kommer WOW air flyga till 7 destinationer från Arlanda till Nordamerika via Reykjavik.

– Genom att flytta till Arlanda från Västerås får vi möjlighet att erbjuda våra passagerare fler internationella anslutningar och vi får ett större flygnätverk. Vår affärsidé är att erbjuda resenärer prisvärda alternativ till USA och Kanada med kort transfertid i Reykjavik, säger Skúli Mogensen, vd och ägare, WOW air.

– Jag är uppväxt i Sverige så för mig känns det extra kul att vi blivit så väl mottagna i Sverige och att många svenskar väljer att flyga med oss både till Island och till våra destinationer i Nordamerika, säger han.

Resenärer som vill flyga vidare till bolagets destinationer i Nordamerika gör ett kort stopp i Reykjavik på cirka 1 timme och 40 minuter. WOW air flyger från Arlanda till Washington, Boston, San Francisco, Los Angeles, Toronto, Montréal och New York (med start 25 november).

En enkelbiljett till Reykjavik kostar från 499 kronor enkel väg. En enkelbiljett till New York startar från 999 kronor. Biljettpriset inkluderar skatter och ett handbagage upp till 10 kg (42x35x25cm) plus en handväska eller laptop. Bokningsavgift och pristillägg för förvald sittplats tillkommer.

– Vi är väldigt glada över att hälsa ett nytt flygbolag, WOW air, välkomna till Arlanda. Nu får våra resenärer både en ökad tillgänglighet till Island och även en kortare transfertid till de destinationer i USA och Kanada som flygbolaget trafikerar från Reykjavik, säger Kjell-Åke Westin, flygplatsdirektör på Stockholm Arlanda Airport.

Med start fredag 18 november flyger WOW air fyra gånger per vecka mellan Arlanda och Reykjavik med vidare anslutning till USA och Kanada: måndagar, onsdagar, fredagar och söndagar (med ytterligare flygavgångar under jul och nyår).

Bokning kan göras direkt via flygbolagets svenska webbsida: www.wowair.se

För mer information och bilder, vänligen kontakta:

Swedavias pressavdelning, tel +46 10 10 90 100, alternativt press@swedavia.se

Svana Fridriksdottir, Director of Communications, WOW air, Island
Tel. +354 695 9359, E-post: svana@wow.is

Om Swedavia
Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige.

Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Koncernen omsätter drygt 5,5 miljarder kronor per helår och har 2 800 medarbetare.

Om WOW air
WOW air är Islands enda lågprisflygbolag och det mesta punktliga lågprisflygbolaget, 92% av flygen ankom enligt tidtabell under 2014. WOW airs löfte till sina passagerare är att erbjuda de lägsta flygpriserna, en modern flygplansflotta med minsta möjliga bränsleutsläpp och branschens största leende.

Från och med 19 maj-21oktober flyger WOW air fyra gånger per vecka från Stockholm-Västerås flygplats till Reykjavik, med direktförbindelse till Boston, Washington D.C, San Francisco, Los Angeles, Toronto och Montreal. Med start 18 november flyger bolaget på samma destinationer från Arlanda flygplats. WOW air bildades i november 2011 av entreprenören Skúli Mogensen. Från och med sommaren 2016 trafikerar de lila flygplanen 30 destinationer i Europa och Nordamerika. 2013, 2014 och 2015 rankades WOW air till 7:e bästa lågprisflygbolag i Europa vid Skytrax World Airline Awards och var det yngsta flygbolaget inom topp 10-listan.

Presskontakt Tf Presschef - Acting Head of Media Relations Press och Media 010-109 01 00