Över 100 svenska fastigheter är nu LEED-certifierade

Över 100 svenska fastigheter är nu LEED-certifierade

Det finns nu 116 projekt som är LEED-certifierade i Sverige. Det är fastighetsbolaget Vasakronan som nu har genomfört 48 stycken "LEED for Existing Buildings: Operation and Maintenance 2009"-certifieringar enligt en volymcertifiering - den största volymcertifieringen enligt LEED 2009 utanför Nordamerika - och därmed tagit LEED över 100-strecket.

– Sverige har sedan länge varit med och satt ribban för hållbarhetsarbetet för resten av världen och nu har man även genomfört den största volymcertifieringen i LEED utanför Nordamerika, säger Mahesh Ramanujam, ordförande för Green Building Certification Institute. Vasakronans målsättning att göra sina befintliga byggnader gröna hade inte varit möjlig utan Sweden Green Building Council och deras starka engagemang för vårt arbete. Vi gratulerar alla inblandade.

LEED i Sverige har sett en stark ökning de senaste åren, år 2011 fanns det bara 10 certifierade fastigheter, och det är framförallt fastighetsägare med många kommersiella fastigheter som certifierar enligt LEED. Svenska fastighetsägare som Vasakronan, Ikano Retail och Skanska med flera har certifierat 65 projekt under 2014 och får också genomgående höga betyg när de certifierar sina fastigheter enligt LEED. 90 % av de svenska projekten når de högsta betygen, Guld eller Platina, och Vasakronans volymcertifiering för befintliga byggnader hade 90 % Guld-certifieringar.

– Affärsfördelarna är tydliga, säger Fredrik Wirdenius, VD på Vasakronan. Miljöcertifiering på den här nivån är ett bevis för att äldre byggnader kan vara konkurrenskraftiga gentemot nya, vilka givetvis alltid miljöcertifieras. Under 2014 har vi också ökat tempot rejält i och med beslutet att göra en volymcertifiering i LEED och vi är det första företaget i Europa som har lyckats certifiera våra fastigheter på det här sättet. Det har sparat både tid och pengar för oss.

Bidragande till LEED:s fortsatta ökning har varit det pågående arbetet med anpassningar av systemet för svenska och europeiska förhållanden och praxis. Genom så kallade Alternative Compliance Paths (ACP) har Sweden Green Building Councils medlemmar, i samarbete med US Green Building Council, tagit fram arbetssätt och lösningar för att kunna göra LEED mer användbart i Sverige och Europa. Det är ett arbete som fortgår och som Sweden Green Building Council, i sin roll som strategisk affärspartner med USGBC, kommer att leda även i framtiden.

– Vi är glada att det hårda arbetet som våra medlemmar har gjort med ACP:erna börjar synas i certifieringstakten i Sverige och vi ser nu fram emot ett ännu starkare år för LEED i Sverige under 2015. 2,45Mm2 har nu certifierats i Sverige och de certifieringar som har gjorts av Vasakronan, Ikano Retail, Skanska och flera andra det senaste året placerar nu Sverige på andra plats i Europa när det gäller antalet certifierade kvadratmeter i LEED, säger Sue Clark, LEED-chef på Sweden Green Building Council.

Mer information om LEED finns på http://www.sgbc.se/. För frågor, kontakta Carl-Fredrik Fridén, kommunikatör Sweden Green Building Council, carl-fredrik.friden@sgbc.se eller 073-073 98 99 eller Sue Clark, LEED-chef Sweden Green Building Council, sue.clark@sgbc.se eller 072-545 27 37.