Om två dagar släpps den första svenska certifieringen för hållbar stadsutveckling

Onsdagen den 17 januari klockan 11.00 släpper Sweden Green Building Council en certifiering för hållbar stadsutveckling – Citylab Action-certifieringen. Det är den första certifieringen av hållbarheten i stadsdelar som är helt anpassad till svenska förhållanden.

– Citylab Action-certifieringen kommer göra stor skillnad i svensk stadsutveckling. Den skapar ordning och reda i arbetet, säger Cecilia Ehrenborg Williams, VD på Sweden Green Building Council.

Nu på onsdag presenteras det första steget - certifiering av planeringsprocessen - och under nästa år presenteras certifieringen av de följande stegen, som avser genomförande och förvaltning.

Arbetet med att ta fram certifieringen har pågått sedan 2010 med tusentals involverade stadsplanerare i kommuner, forskare, konsulter och arkitekter, som sammantaget lagt ner mer än 25 000 arbetstimmar.

"Citylab Action Guide för hållbar stadsutveckling i planeringsskedet 2.0: Handledning och certifiering" kommer att finnas tillgänglig för nedladdning från Sweden Green Building Councils hemsida på onsdag.

För frågor om releasen av Citylab Action-certifieringen:

• Sigrid Walve, chef för Citylab på Sweden Green Building Council, 08-599 294 44 eller sigrid.walve@sgbc.se
  • Pehr Hård, driftschef för Citylab på Sweden Green Building Council, 08-408 857 20 eller pehr.hard@sgbc.se

För övriga frågor, kontakta Carl-Fredrik Fridén (carl-fredrik.friden@sgbc.se eller 08-599 294 34) eller Bodil Hassel (bodil.hassel@sgbc.se eller 08-599 294 54), kommunikatörer på Sweden Green Building Council.

Fullständiga kontaktuppgifter finns på https://www.sgbc.se/kontakt