Sweden Green Building Council lanserar nytt onlineverktyg för miljöcertifiering av byggnader

Sweden Green Building Council, Sveriges ledande organisation för hållbart byggande, lanserar nu ett nytt onlineverktyg för miljöcertifiering av byggnader. Verktyget, som heter Building Green Online, kommer till en början att användas för att hantera registreringar och ansökningar för certifieringssystemen GreenBuilding och BREEAM-SE. Från 2014 kommer även Miljöbyggnad att hanteras via Building Green Online, vilket gör att samtliga certifieringssystem som Sweden Green Building Council hanterar går att sköta i samma verktyg.

Building Green Online gör att hela certifieringsprocessen, från registrering till färdig certifiering och verifiering, blir helt onlinebaserad och därmed enklare att överblicka och använda. Verktyget är dessutom byggt med responsiv design; vilket innebär att det anpassas efter om man använder en mobiltelefon, en surfplatta eller dator utan att kompromissa på funktionaliteten. Detta skapar möjligheter för att snabbt ändra en indikator eller uppdatera information oavsett var man befinner sig. Building Green Online har utvecklats för att effektivisera och snabba upp ansökningshanteringen, för att göra det allt viktigare arbetet med miljöcertifiering av byggnader enklare för bygg- och fastighetsbranschen.

- Ett funktionellt och mångsidigt onlineverktyg är en förutsättning för att kunna ha snabba och effektiva certifieringsprocesser, som har blivit en nödvändighet i och med det stora och ökande intresset för certifiering i våra system. Det ska vara enkelt och tydligt att lämna in en ansökan och följa hur certifieringen går. Verktyget innebär också en stor skillnad för oss på kansliet som jobbar med certifieringar. Vi kan nu snabbare överblicka aktioner i systemen, minska onödig administration och utföra vårt arbete mer effektivt, säger Linda Kjällén, certifieringschef på Sweden Green Building Council

Med Building Green Online så fortsätter Sweden Green Building Council sitt arbete med att underlätta för den svenska branschen att miljöcertifiera fastigheter och att skapa en mer hållbar byggd miljö.

För frågor kring BGO, kontakta certifieringsadministratör Evelina Strandfeldt, evelina.strandfeldt@sgbc.se