Sweden Hotels värvar OBH Nordica-grundaren Thomas Ek till styrelsen

Efter senaste tidens tillskott med styrelseledamoten Magnus Helgesson (grundare av Harrys Pubar) och nye VDn Mats Rofors (tidigare restaruangdirektör på Gothia Towers) är det nu dags för nästa nyförvärv.
Nu tar Sweden Hotels in Thomas Ek i styrelsen för att bygga varumärke på riktigt.

Thomas Ek är en självlärd ”doer” som byggt upp sin erfarenhet genom att våga prova idéer i praktiken. På mindre än sju år gick hans OBH Nordica från noll till 97 procents varumärkeskännedom och rankades som ett av Sveriges hundra ”superbrands” oavsett kategori och internationell konkurrens.

Efter försäljningen och avslutandet av sitt operativa arbete i bolaget 2012 sysselsätter sig Thomas Ek idag med att dela med sig av sin erfarenhet i kommersiella sammanhang.

– Till skillnad från den konventionella synen anser jag att entreprenörsskap är något man lär sig genom att arbeta tillräckligt mycket med något. I den meningen är Sweden Hotels verkligen en entreprenöriell kedja med ett stort personligt engagemang och erfarenhet i våra lokala och ägardrivna hotell, säger Thomas Ek, ny styrelseledamot i Sweden Hotels.

– Våra medlemmar jobbar passionerat och driver hotell för att det är det roligaste de vet. Först då blir det på riktigt och trovärdigt vilket gästerna känner av direkt. Där har Sweden Hotels ett försprång som vi ska nyttja med små steg i rätt riktning.

En av de viktigaste sakerna för Thomas är att Sweden Hotels bevarar det personliga men samtidigt blir bättre på att knyta ihop kedjan och skapa igenkänning. Han brinner också mycket för samarbeten och partnerskap.

– Vi ska skapa ett ramverk för att hålla ihop det men med utrymme för det lokala personliga engagemang som är särskiljande för kedjan idag. Det är därför viktigt att vi behåller utrymmet för lokala avvikelser och ett fortsatt inspirerat entreprenörsskap men att vi blir bättre på att samarbeta internt och med externa aktörer.

Och enligt Thomas så är det ofta de små sakerna som gör den stora skillnaden.

– När man har analyserat marknaden så räcker det ofta med att göra små förändringar. Många slår på stora trumman men missar kanske förändringen som faktiskt slår mot konkurrenternas svagheter.

Ett exempel är den chilliröda färgen som blev kännetecknande för OBH Nordica.

– När jag får frågan kring vår designserie så brukar jag kontra med att vi inte hade någon. Det räckte med en färg och idag har det sålts 4,2 miljoner chillifärgade OBH Nordica-produkter, säger Thomas Ek och avslutar:

– En nyckel var att vi vågade prova nya saker samtidigt som vi hade både snabbheten och lyhördheten att direkt känna av vad som gick hem hos konsumenterna. Vi var bättre än konkurrenterna på att prova nya saker, men framförallt var vi bättre på att både gasa och bromsa beroende på hur förändringen faktiskt togs emot på marknaden.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Thomas Ek, styrelseledamot i Sweden Hotels
0705 33 59 60, thomas.ek.consulting@gmail.com

Jenny Bänsch Larsson, styrelseordförande Sweden Hotels
0708 51 81 87, jenny.bansch.larsson@swedenhotels.se

Sweden Hotels grundades 1977 och är en rikstäckande hotellkedja med 3- och 4-stjärniga hotell. Målsättningen är att vara Sveriges bästa hotellkedja för privatägda och personliga hotell. Kedjan som består av ett 60-tal privata hotell ägs och förvaltas av Fenix Hospitality Sweden AB