SwedenBIOs bilaga Life Science utmanar synen på Sveriges traditionella näringsgrenar

Idag följs Svenska Dagbladet av en bilaga om life science från SwedenBIO. Bilagan belyser från ax till limpa de många olika momenten som krävs från grundforskning till slutlig behandlingsmetod och hur många aktörer samverkar för att avsluta en process som kan ta tio år eller mer.

Life science är ett samlingsnamn för ”livsvetenskaperna” baserad på biologisk forskning. Exempel på svenska life science produkter som drastiskt har förändrat livet för många är astmamediciner och strålkniven. Med fler än 30 000 anställda är branschen dessutom en av de större arbetsgivarna i Sverige. För SwedenBIO och för organisationens 200 medlemsbolag är life science ett samlingsnamn för läkemedel, diagnostik,bio- och/eller medtech.

-          Vi vill belysa hur många delar som berörs av våra medlemmars verksamhet – patienter, anställda, hälsovården, arbetsgivare, exporten med mera. Internationellt är vi kända som världsledande inom life science, men vi upplever lite av bagarens barn. Vi kan bli bättre på att berätta vad vi gör bra här hemma i Sverige, säger Johan Järte, VD SwedenBIO.

-          Vår bransch står för en femtedel av svensk nettoexport och det vill vi belysa. Svensk industri består inte längre enbart av de traditionella industrigrenarna.

Life science bilagan kommer också att översättas till engelska och distribueras på internationella Life Science Investment Day Scandinavia som är Scandinaviens största affärsmöte för life science industrin. Det hålls i Malmö den 27 mars.

-          I år har vi över 40 presenterade bolag som träffar investerare och potentiella affärspartners från hel världen. Vi vet att möten som detta möjliggör många bolags fortsatta existens. Vi vill få fram nya Pharmacia eller Astra och då är kontaktskapande ytor som Life Science Investment Day Scandinavia ett av många sätt för oss att hjälpa till, säger Jonas Ekstrand, ansvarig för affärsutveckling och finansieringsfrågor på SwedenBIO.

I samband med mötet arrangerar också Kemivärlden Biotech The Future of Swedish and Danish Life Science.

Bilagan ges ut i samarbete med Mediaplanet.

Följ mötet på twitter #LSID2012