Swedese återlanserar tre klassiska stolar

Swedese återlanserar tre klassiska stolar

Swedese återlanserar tre klassiska stolar av Yngve Ekström under Stockholm Furniture Fair 2018: Caryngo, Thema och Lamino Rotting ur Swedese Archive

Swedeses grundare Yngve Ekström, var en av Sveriges främsta möbeldesigners under femtio- och sextiotalet. Han formgav en av Sveriges mest älskade fåtöljer, Lamino (1956), en klassik möbelikon som än idag är den mest sålda möbeln i Swedeses sortiment. Under Stockholm Furniture Fair 2018 återlanserar nu Swedese tre stolar från Ekströms mest produktiva era; Thema, Caryngo och Lamino Rotting.

I Swedeses fabrik och huvudkontor i Vaggeryd finns ett arkiv, Swedese Archive, där företagets historiska material är samlat. Från skisser via prototyper till anrika originalmöbler är arkivet en oupphörligen uppdaterad skattkista full av Swedese-historia. Ur detta rika arkiv har företaget valt ut tre produkter som nu kommer tas i produktion och återlanseras, alla designade av Yngve Ekström.

”Vår bedömning är att vi med dessa tre möbelklassiker möter marknadens önskan om tidlös design och hållbarhet. De tre stolarna, som tydligt skiljer sig åt i design och form, ger dessutom en klar bild av vilken mångfasetterad formgivare Yngve Ekström var.” säger Sonnie Byrling, VD för Swedese.

Thema 1953. Design Yngve Ekström

Thema var stolen som onekligen inledde Yngve Ekströms karriär som möbeldesigner. 1953 visades den upp för Nordiska Kompaniets (NK) entusiastiska inredare och resten är designhistoria. Thema är ett tidigt exempel på svensk möbeldesign i platta paket som var billiga att skicka och som enkelt kunde sättas ihop av kunderna själva. Stolarna såldes i paket om fyra, i en förpackning med rubriken ”Fyra stolar i en låda”. Den okonventionella designen med korsade ben och låga klädgalgeliknande ryggstöd, är döpt efter Bachs pianovariationer. Stommen är gjord av svartlackerad björk med sits och ryggstöd i ek eller valnöt.

Rek. utpris: 5 375 kr i ek, 6 125 kr i valnöt.

Caryngo 1955. Design Carl Malmsten & Yngve Ekström

Caryngo var ett unikt samarbete mellan 1950-talets två största svenska möbelformgivare: Carl Malmsten och Yngve Ekström. Malmsten ritade grunddesignen och Ekström var ansvarig för detaljarbetet. De första versionerna gick under namnet ”Modell Yngve” men lanserades senare som Caryngo. Karmstolens solida ekram och dess högt lutande ryggstöd kombineras med blankt läder i rygg och sits. Kompositionen och dess kontraster i design och materialval bidrar till att stolen både upplevs som lekfull och allvarlig. Rek. utpris: 12 375 kr

Lamino Rotting 1956. Design Yngve Ekström

Lamino är en av svenska designhistoriens mest berömda fåtöljer. Dess bekvämlighet och nätta elegans är typisk för Yngve Ekströms formgivning. Trots originalets tidlöshet, har Swedese vid flera tillfällen under årens lopp uppdaterat dess ikoniska design med nya materialval.

Redan på tidigt 1950-tal tillverkades en förlaga till Lamino som hette ”Kurva” i en version med sits och ryggstöd gjorda av rotting, och i början av 2000-talet fanns Lamino i rotting på marknaden. Nu återinförs rotting- favoriten i Swedese Archive, en vacker och elegant fåtölj där det skiktlimmande böjträt som satt sin prägel på Lamino och Swedese ända sedan starten, framhävs genom materialens naturliga färger. Lamino Rotting finns i begränsad upplaga. Rek. utpris: fåtölj 16 125 kr: pall 5 875 kr.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Trendgruppen PR, telefon 08-23 00 21 eller e-post astrid.wallstrom@trendgruppen.se. Högupplösta bilder finns på www.trendgruppen.se/imagebank
Användarnamn: din e-post, lösenord: trendpr

Om Swedese: