Swedese, med huvudkontor i Vaggeryd

Swedese officiell leverantör av möbler till FN

Swedese designar och tillverkar sedan 1945 möbler för hem och offentlig miljö i småländska Vaggeryd och Äng. Företagets satsning på moderna arbetsmiljöer och mötesplatser, samt en hög kapacitet att leverera specialanpassade lösningar, ligger till grund för det fina mottagandet av FN:s organisation. Det faktum att FN och Swedese delar värderingar kring viktiga hållbarhets- och jämställdhetsfrågor har också varit viktiga i beslutet att välja Swedese som samarbetspartner och leverantör.

-Det har varit en både intressant och krävande process, och vi är naturligtvis väldigt stolta över att vara utvalda som leverantörer av inredning till FN, säger Sonnie Byrling, VD på Swedese. Med uthållighet och stor kompetens har våra medarbetare genomfört ett imponerande lagarbete. Att nu få leverera våra produkter till ett sådant prestigefyllt projekt är naturligtvis en fantastisk lön för mödan, avslutar Sonnie.

Sonnie Byrling
VD Swedese Möbler ABsonnie.byrling@swedese.se
+46 70-868 00 90

Swedese är ett klassiskt svenskt möbelföretag, med stark förankring i både hem och offentlig miljö. Vår idé är densamma idag som för sjuttio år sedan – att skapa vackra möbler för framtiden, med avstamp i en modern skandinavisk tradition. Vi samarbetar med framåtblickande formgivare som delar den tidlösa idén om den arkitektoniska helheten.

Swedese grundades 1945 av bröderna Yngve och Jerker Ekström samt Bertil Sjöqvist. Yngve behöll en ledande position i företaget fram till sin död 1988. Nuvarande ägare är Anna Johansson och Julio Patino. Huvudkontoret är beläget i Vaggeryd i Småland, där även en av de två fabrikerna finns. Den andra fabriken ligger i Äng utanför Nässjö.

Tillsammans med formgivare som Alvar Aalto, Bruno Mathsson, Arne Jacobsen och Paul Kjaerholm utgjorde Yngve Ekström kärnan i den generation formgivare som gjorde begreppet "Scandinavian Modern" känt över världen. Bäst känd ur Yngve Ekströms stora produktion är vilfåtöljen Lamino från 1956, som fortfarande tillverkas och säljs över hela världen.