Anrik utbildningsanordnare blir edtechföretag och ny medlem i branschorganisationen

Branschorganisationen för utbildningsteknologi, Swedish Edtech Industry, välkomnar nu ytterligare en medlem. Swedish Edtech Industry startade så sent som i januari 2017 och samlar företag som levererar utbildningsteknologi till utbildningssektorn.

Att intresset hos bolagen är så stort att gå med i branschorganisationen visar på behovet av att samarbeta i ett starkt ekosystem som delar kunskap och där vi kan arbeta branschövergripande med initiativ och förbättringsfrågor, säger Jannie Jeppesen, vd på Swedish Edtech Industry. Vi är en förhållandevis ung bransch och när vi nu etablerat oss har vi för första gången ett forum för samverkan där ökad kvalitet och effektivisering står i fokus. Vi har redan startat flera branschövergripande initiativ för att underlätta och få smarta ekosystem på plats ute på skolorna och i utbildningssystemet för vuxna. Att bli medlem är en signal på att man vill vara med och bidra till det arbetet. Det är extra roligt när vi välkomnar nya lösningar, som FEI och deras FEI FLEX-plattform, som ger stora möjligheter att tillgängliggöra utbildning, både i tid och rum, för många fler studenter.

"FEI har en lång och anrik historia där innovation och nytänkande alltid varit ledstjärna. Nu flyttar vi åter fram positionerna, från utbildningsanordnare till Edtech-företag, och vill vara anslutna till den organisation som samlar alla viktiga aktörer i branschen. Vi ser fram emot nya kontakter och impulser, och hoppas kunna bidra med vår erfarenhet som utbildare" - Magnus Rolf, vd FEI Företagsekonomiska Institutet

Grunden till FEI FLEX är uppkopplade klassrum som gör det möjligt för kursdeltagare på plats och på distans att i realtid studera tillsammans. FEI ger egna utbildningar via systemet och erbjuder även FEI FLEX till universitet och högskolor, yrkeshögskolor och andra utbildningsanordnare som vill nå större marknader och effektivisera utbildningsleveransen.

Edtech: Står för Educational Technology. Branschen omfattas av en bredd av tjänster och produkter såsom läromedel, lärresurser, provverktyg, lärplattformar, administrativa system, hårdvara, nätverk, kommunikationslösningar och kompetens.