Fem nya medlemmar till branschorganisation för edtech

Fem nya medlemmar till branschorganisation för edtech

Branschorganisationen för svensk edtech får ytterligare fem medlemmar inom områdena: läsa, räkna, programmera, medicinsk kurslitteratur och molntjänst för skola. Swedish Edtech Industry startade så sent som i januari 2017 och välkomnar nu ytterligare fem medlemsbolag, vilket gör att föreningen börjar närma sig åttio medlemmar.

Det visar på behovet av att samarbeta och bygga ett starkt ekosystem som delar kunskap och där vi kan arbeta branschövergripande med initiativ och förbättringsfrågor, säger Jannie Jeppesen, vd på Swedish Edtech Industry. Nu har vi ett forum för samverkan där ökad kvalitet och effektivisering står i fokus, där vill vi som bransch bidra med vårt tekniska know-how för att få kraft i digitaliseringen ute i skolor För oss är det också viktigt att öppna upp för ny innovation, vilket flera av våra nya medlemmar är exempel på, med flera nystartade tjänster.

Edux är ett digitalt bibliotek med medicinsk facklitteratur för dig som studerar eller arbetar inom vården. Med ett konto får du tillgång till all litteratur och olika lärresurser.

Online Partner är Google Education Premier Partner och hjälper skolor och huvudmän att använda G Suite för att effektivisera verksamheter och arbetsprocesser genom ett nära samarbete under hela processen.

Ugglo är en läs- och språkinlärningstjänst för förskola och skola.

Matematikvideo (Kleara)är ett digitalt läromedel i matematik och fysik med online-lektioner, övningar och test.

Zifro är ett läromedel för programmering på högstadiet, med lärarhandledningar, lektionsupplägg och programmeringsövningar.

Edtech- en efterfrågad bransch

Globalt är edtech en av de snabbast växande marknaderna. Anledningen till den stora tillväxten är den ökande befolkningen, en ökad utbildningsgrad, ett ökat behov av kompetensutveckling och ett ökat behov av digital kompetens. Den svenska edtech branschen befinner sig i  tillväxt enligt den senaste rapporten som visar på 12% tillväxt för de svenskgrundade bolagen, de nya bolagen blir dessutom fler och har en procentuell ökningstakt på över 50%.

Edtech: Står för Educational Technology. Branschen omfattas av en bredd av tjänster och produkter såsom läromedel, lärresurser, provverktyg, lärplattformar, administrativa system, hårdvara, nätverk, kommunikationslösningar och kompetens.