Nytt avtal: Dörrar öppnas för svensk edtech i Hong Kong

Nytt avtal: Dörrar öppnas för svensk edtech i Hong Kong

HONG KONG, 5 DECEMBER 2017 – Hong Kong Education City (HKEdCity) och branschorganisationen Swedish Edtech Industry skrev idag ett samarbetsavtal under Swedish Edtech Industrys första internationella resa. Man har avtalat om ett samarbete som skall introducera svensk edtech till skolor i Hong Kong genom HKEdCitys kanaler.

Victor Cheng Pat-leung, vd på Hong Kong Education City och Swedish Edtech Industrys vd, Jannie Jeppesen, signerade avtalet under överinseende av den svenska generalkonsuln Helena Storm. Branschorganisationen, som lanserades i början av året, befinner sig just nu på sin första internationella resa i Hong Kong. Resan arrangeras av Business Sweden och delegationen leds av Prins Carl-Philip. Flera svenska edtech-bolag är med på resan, bland annat Edqu, Dugga och Strawbees.

HKEdCity har under många år tillgängliggjort och försett lärare och elever i Hong Kongs skolor med innovativa edtech lösningar. Genom vår årliga konferens Learning and Teaching Expo, har vi introducerat otaliga lösningar på vår marknad och vi har tidigare gått in i samarbeten med Storbrittanien och Finland. Vi är väldigt glada att den svenska edtech-delegationen förlägger sin första internationella resa till Hong Kong och att vi nu går in i ett samarbete. Hong Kongs skolor kommer att ha stor nytta av det, speciellt med tanke på de värden svensk tech står för: ypperlig design, kreativitet och innovation.Victor Cheng Pat-leung, vd HKEdCity

Sweden Edtech Industry arbetar för att våra bolag, med de lösningar de tagit fram, når så många som möjligt. Edtech är en snabbt växande bransch i Sverige men även internationellt, där svensk edtech ligger i framkant. Ett samarbete med Hong Kong Education City öppnar dörrar till en av Asiens viktigaste hubbar när det gäller utbildning, en port för våra bolag till östra Asien” Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech Industry

`Utifrån ett affärsperspektiv, så ger samarbetet mellan HKEdCity och Swedish Edtech Industry möjlighet för oss att introducera fler svenska innovativa bolag till Asien. Vi ser fram emot att kunna ta edtech bolag till Hong Kong, en språngbräda till östra Asien.’ -Marie Claire Maxwell, Head of Technology and Startup Lead, Asia Pacific of Business Sweden

En bransch i snabb tillväxt

Den svenska edtech branschen är stor och befinner sig i stark tillväxt enligt den senaste rapporten som visar på 12% tillväxt förra året, de nya små bolagen blir dessutom fler och har en procentuell ökningstakt på över 50%.

Globalt är edtech en av de snabbast växande marknaderna. Branschföreningen vänder sig till edtech-bolag som har det formella utbildningssystemet som marknad, från förskola upp till och med universitet. Även investerare, högskolor och Universitet kan bli medlemmar.

Om Hong Kong Education City

Hong Kong Education City (www.hkedcity.net), är ett statligt ägt bolag som fungerar som en portal för information, resurser och tjänster som syftar till att främja användningen av IT i utbildning för att effektivisera lärande och undervisning.