Filmklubb skapar succé

Intresset för att se på film i Degerfors är stort. Det finns inte någon biograf i orten men Degerfors Filmklubb gör succé med nytt publikrekord och kulturpris. Genom Swedish Film får de rättigheter för sina filmvisningar och inspiration från företagets nyhetsblad.

- Våra medlemmar brukar säga "Det här är toppenbra, ni väljer så bra filmer. Filmer som vi inte skulle ha sett om de inte varit med i klubbens utbud" – Eje Johansson, Degerfors Filmklubb

I Degerfors finns det idag inte någon biograf men 2013 bildade Folkets Husförening, tillsammans med flera filmintresserade degerforsare, filmklubben Degerfors Filmklubb. Efter en blygsam start har den växt och blivit mycket uppskattad och välbesökt. Den 21 mars 2019 slogs ett nytt publikrekord med filmen A Star Is Born som sågs av 250 medlemmar. Nästa film på tur är Bohemian Rhapsody.

Degerfors Filmklubb skaffar alla rättigheter för sina filmvisningar via Swedish Film. För att hålla sig uppdaterade om filmutbudet och för att hitta inspiration använder de sig av Swedish Films nyhetsblad som kommer ut fyra gånger om året. Filmklubben fick i år, som första förening någonsin, Degerforsvänsterns kulturpris med motiveringen:

- Med ett uppdaterat filmutbud, brett och näringsrikt som ett tropiskt floddelta, har Degerfors Filmklubb lyckats där många andra gått bet. – DEGERFORSVÄNSTERN. 2019. Degerforsvänstern prisar film och teater. Degerforsaren, 26 mars.

Att visa film genom en filmklubb kan skapa gemenskap då det ger möjlighet för människor att se och diskutera film samt få en filmupplevelse tillsammans via en stor duk. En viktig sak att tänka på som filmklubb är att följa upphovsrätten genom att skaffa rättigheter för att visa filmerna, det hjälper Swedish Film till med. Swedish Films nyhetsblad underlättar arbetet med valet av filmer.