Camilla Bondareva ny destinationsstrateg för Swedish Lapland Visitors Board

Camilla Bondareva rekryteras som Destinationsstrateg till Swedish Lapland Visitors Board. Hon kommer i sin roll att driva strategiskt viktiga frågor för besöksnäringens tillväxt.

– Det känns fantastiskt bra att vi rekryterar en spetskompetens som kan medverka till att stärka förutsättningarna för våra exportsatsande destinationer och företag säger Erica Mattsson, vd för Swedish Lapland Visitors Board. Destinationen Swedish Lapland, har med sin subarktiska natur och kultur, en världsunik position att synliggöra och nyttja för utveckling av befintliga och nya företag och jobb, fortsätter Erica.

Camilla Bondareva kommer närmast från Visit Luleå där hon verkat som kommunikationsansvarig samt som tillförordnad vd under en längre period. Camilla har en examen inom medie- och kommunikationsvetenskap. Hon har lång erfarenhet av besöksnäringen i regionen, bland annat från en mångårig tjänst på ICEHOTEL där hon var del av företagets ledningsgrupp.

- Jag ser med värme på tiden på Visit Luleå och erfarenheten det har gett av en verksamhet och destination som präglas av utveckling, samverkan och samhandling. Nu ser jag fram emot nya utmaningar. Det finns ett mycket stort engagemang hos både företag och destinationsmedarbetare i Swedish Lapland. Vi är en destination med fantastisk potential och att arbeta med att stötta och utveckla besöksnäringen regionalt är ett drömuppdrag, säger Camilla Bondareva.

Camilla startar uppdraget 1 september. Arbetet kommer att ske inom de områden som den regionala strategin för besöksnäringen i Swedish Lapland pekat ut: infrastruktur, tillgänglighetsfrågor, service för besökare, platsvarumärke, värdskap, digital tillgänglighet på platsen etc. I tjänsten ingår att vara delprojektledare för verksamhetsområdet Destinationsutveckling inom det regiongemensamma strukturfondsprojektet Destination Capacity Building in Swedish Lapland. I uppdraget ingår också att företräda besöksnäringen i Swedish Lapland i regionala, nationella och internationella nätverk och partnerskap.

- Jag är glad och stolt att tillsammans med övriga destinationsföreträdare fortsätta arbeta strategiskt med att långsiktigt utveckla destinationen för att nå målet om fördubblad omsättning fram till år 2020, avslutar Camilla.

Swedish Lapland Visitors Board är en näringslivsorienterad organisation och samverkansplattform som företräder besöksnäringen i Norrbottens läns samtliga kommuner samt Skellefteå och Sorsele kommun. Swedish Lapland används som destinations- och platsvarumärke i marknadsföringen av Sveriges nordligaste destination. Resmålet täcker 25% av Sveriges yta och har gräns mot både Norge och Finland. Swedish Lapland är en del av så väl Arktis som Sápmi - samernas traditionella bosättningsområde. Destinationens unika natur och lokala kultur har ett högt internationellt attraktionsvärde och 35% av gästnätterna är utländska. Tillväxten mellan år 2000-2010 var 74% och antalet årsverken nära på fördubblades. Målet är att fördubbla näringens omsättning från 4,1 miljarder år 2010 till 8,2 miljarder till år 2020.