Einar Knudsen, ny affärs- och marknadsutvecklare på Swedish Lapland Visitors Board

Einar Knudsen, affärskonsult inom besöksnäringen samt projektkoordinator och affärsutvecklare i Swedish Lapland Visitors Boards internationellt inriktade produktutvecklingsprojekt ”100 nya anledningar att resa till Swedish Lapland” som avslutas nu i vår, kommer nu verka som regional resurs för produkt- och affärsutvecklingsprocesser inom destinationen Swedish Lapland.

– En nyligen genomförd undersökning bland besöksnäringsföretagen i regionen visar att det finns stora ambitioner att satsa på att anpassa sin verksamhet för att kunna jobba med internationella gäster, ett stort behov av att jobba med gemensamma produktutvecklingsprocesser och affärsutveckling kopplat mot exportmognad, och här kommer Einar Knudsen, med sin omfattande entreprenöriella erfarenhet från internationell besöksnäring bli en viktig pusselbit och coach för de exportsatsande entreprenörernas fortsatta tillväxt, menar Annika Fredriksson, vd på Swedish Lapland Visitors Board.

– Det ska verkligen bli inspirerande att jobba nära företagen i deras satsningar för att ta en större del av det internationella resandet. Det finns fantastiska potentialer, men det är en tuff resa att gå från att vända sig till en krympande eller stagnerad närmarknad, till att kunna nå ut till den mer växande och köpstarka marknaden inom bland annat privatresande och mötesindustrin, och det internationella affärsnätverk av återförsäljare som återfinns runtom i världen, menar Einar Knudsen.

Regionens besöksnäring står inför fantastiska utvecklingsmöjligheter, baserat på en långsiktigt stark global tillväxt av antalet resor och resenärer kombinerat med den globala resenärens önskan om att besöka natur- och kulturbaserade resedestinationer. Swedish Lapland, har med sin subarktiska natur och kultur, en världsunik position som synliggörs genom entreprenörernas produkter och upplevelser. Tillsammans med entreprenörerna och med den arktiska miljön som råvara utvecklas nya möjligheter för företagen skapa nya jobb i näringen.

– I projektet ”100 nya anledningar att resa till Swedish Lapland” har jag och de exportsatsande företagen i projektet blivit många erfarenheter rikare i att hitta framgångsfaktorerna för att kunna kombinera drift av ordinarie verksamhet och parallellt arbeta med utvecklandet av nya produkter för nya säsonger och marknadssegment. Dessa erfarenheter och arbetsmetoder kommer nu att paketeras och bli en del av regionens egen verktygslåda som kommer ett erbjudas företag som vill växa.

I början av 80-talet började Einar sin bana i hotellbranschen, fortsatte via forsränning i Jukkasjärvi till att bygga upp den egna vildmarkslodgen och konferensanläggningen Lappesuando AB. Han har även tillsammans med ICEHOTEL startat upp aktivitetsföretaget och affärsbenet ICEHOTEL Adventures där man byggde upp företagets aktivitetsutbud. Einar sålde Lappesuando och ICEHOTEL Adventures 2008 och har sedan dess drivit konsultverksamhet inom besöksnäringen där bland annat utredning om Norrskensturism för Progressum i Kiruna samt kartläggning av besöksnäringen i Pajala och utveckling av Destination Jokkmokk är några exempel på uppdrag.

Yrkeserfarenhet:
Marknadschef Cape East, Haparanda
VD /Ägare Lappeasuando Turistservice AB
Sales Manager/Leisure ICEHOTEL.
VD/delägare ICEHOTEL Adventure
Ägare J&K Adventure

Några utmärkelser:
Utsågs till Årets Företagare i Kiruna kommun
Lappesuando Lodge utsågs till ”Outstanding Destination” av General Electric Capital Finance, under deras toppevent för 1200 personer I konkurrens med destinationer som Stockholm, Riga, Köpenhamn och Helsingfors.
Lappesuando Lodge utsågs till årets Landsbygdsföretag i Sverige

Kontaktuppgifter:
einar@swedishlapland.com

• om swedish lapland visitors board
  • affärs- och marknadsutvecklare

Swedish Lapland Visitors Board är en näringslivsorienterad organisation och samverkansplattform som företräder besöksnäringen i Norrbottens läns samtliga kommuner samt Skellefteå kommun. Swedish Lapland används som destinations- och platsvarumärke i marknadsföringen av Sveriges nordligaste destination som täcker 25% av Sveriges yta. Destinationens unika natur och lokala kultur har ett högt internationellt attraktionsvärde och 35% av gästnätterna är utländska. Tillväxten mellan år 2000-2010 var 74% och antalet årsverken nära på fördubblades. Målet är att fördubbla näringens omsättning från 4,1 miljarder år 2010 till 8,2 miljarder till år 2020. Verksamheten finansieras av Länsstyrelsen i Norrbottens län (60%), Norrbottens läns landsting (37%) samt medlemsavgifter (3%).