Förebilder i besöksnäringen fick ta emot regionalt turismpris

Norrskenet AB, Dan Björk på ICEHOTEL samt Aurora Safari Camp fick alla ta emot priset Award of Swedish Lapland i tisdags kväll för sina betydande insatser inom besöksnäringen. Prisutdelningen ägde rum i samband med branscharrangemanget ”Academy of Swedish Lapland” som i år ägde rum i Arvidsjaur.
Award of Swedish Lapland är instiftat av Swedish Lapland Tourism för att synliggöra och premiera insatser som inspirerar och levererar i strävan att stärka destinationen Swedish Laplands attraktivitet och konkurrenskraft. Priset delas ut i kategorierna innovation, brobyggare och möjliggörare.

Priset för årets innovation, det vill säga en innovativ idé som bidrar till besöksnäringens utveckling, har nått kommersiellt genomslag och sätter Swedish Lapland på den internationella kartan, gick till Aurora Safari Camp i Gunnarsbyn och grundaren Fredrik Broman. Motiveringen löd: ”Världstrenden “Glamping” – glamorous camping, i en unik arktisk tolkning som attraherar globalt. Aurora Safari Camp förenar på ett nytt och innovativ sätt, den globala resenärens höga krav på boendestandard och ett nära möte med Swedish Laplands natur och möjlighet till avskildhet.”

Till årets möjliggörare, ett modigt och ihärdigt initiativ som bakom kulisserna skapat möjligheter att genomföra arrangemang, utveckla eller etablera nya anläggningar eller upplevelser som får varumärket Swedish Lapland att färdas ut i världen, utsågs Norrskenet och vd Tor Ökvist var hedrad över att få ta emot priset.

– Jag tycker att det är väldigt roligt att vi blir uppmärksammade i det här sammanhanget. Vi har arbetat länge med besöksnäringen som ett affärsområde och ser stora möjligheter för affärsutveckling inom dessa områden, kommenterade Tor priset efteråt.

Motiveringen löd: ”Affärsutvecklingsbolaget Norrskenet har visat vägen med sina tidiga, modiga och framsynta investeringar i besöksnäringens pionjärer med internationella spetsupplevelser”. Norrskenet har pågående investeringar inom besöksnäringen genom Icehotel, Nutti Sámi Siida, Abisko Mountain Lodge, Spaceport Sweden och nu senast Dundret.

Det tredje priset, årets brobyggare delades ut till Dan Björk, idag Försäljnings- och marknadsansvarig på ICEHOTEL, med motiveringen: ”Pionjären som ständigt befinner sig i framkant, inspirerar näringen och banar väg för hela destinationen Swedish Lapland genom att outtröttligen innovera internationellt gångbara spetsupplevelser för den globala resenären.” Kategorin delas ut till byggare av en värdefull och hållbar bro där kulturer, människor och affärer flödar mellan Swedish Lapland och världen.

Bild: Aurora Safari Camp Foto: Fredrik Broman/humanspectra.com

• academy of swedish lapland
  • arvidsjaur
  • tor ökvist
  • awards of swedish lapland
  • awards
  • turismentreprenörer
  • visit arctic europe
  • destinationen swedish lapland
  • utveckling av besöksnäring

Swedish Lapland Tourism är en näringslivsstyrd organisation och samverkansplattform som företräder besöksnäringen i Norrbottens läns samtliga kommuner samt Skellefteå kommun. Swedish Lapland används som destinations- och platsvarumärke i marknadsföringen av Sveriges nordligaste destination som täcker 25% av Sveriges yta. Destinationens unika natur och lokala kultur har ett högt internationellt attraktionsvärde och 35% av gästnätterna är utländska. Tillväxten mellan år 2000-2010 var 74% och antalet årsverken nära på fördubblades. Målet är att fördubbla näringens omsättning från 4,1 miljarder år 2010 till 8,2 miljarder till år 2020. Verksamheten finansieras av medlemsavgifter, EUs strukturfonder, samtliga kommuner i destinationen, Norrbottens läns landsting samt Länsstyrelsen i Norrbotten.