Fortsatt satsning på besöksnäring i norr

Nu drar andra fasen av Interregprojektet Visit Arctic Europe igång! Interregs styrkommitté har fattat ett positivt beslut om medfinansiering. Arbetet drar igång omgående och pågår fram till den 31 mars 2021. Projektägare är Finnish Lapland Tourist Board, Swedish Lapland Visitors Board och Northern Norway Tourist Board med 125 deltagande företag, en ökning med ett trettiotal företag än vid förra projektfasen.

I projektets första fas, som pågick mellan 2015-18 skapades banbrytande gränsöverskridande samarbeten mellan såväl turistföretag som destinationer och återförsäljare i resebranschen. Något som lockade över 30.000 nya resenärer till regionen.

Tack vare ett lyckat samarbete tilldelades Visit Arctic Europe i november ifjol priset ”Arctic Award” i kategorin ”Overcoming Critical Mass” instiftat av Arctic Cooperation som är ett samarbete mellan fyra EU-program.

- Från Interreg Nord- programmets sida är vi mycket stolta över att kunna gå in med finansiering till Visit Arctic Europe, som enligt min mening är ett unikt gränsöverskridande samarbetsprojekt. Den fortsatta samverkan mellan länderna leder till att Visit Arctic Europe-området blir ett konkurrenskraftigt, hållbart besöksmål året runt.

Huvudsakliga syftet för Visit Arctic Europes andra fas är att fortsätta det gränsöverskridande arbetet att utveckla Finnish Lapland, Swedish Lapland och Northern Norway som ett helårsbaserat, hållbart och högkvalitativt resmål. Effekterna och resultaten av det goda arbetet som gjordes i projektets första fas kommer att utvärderas och förfinas. Fokus kommer att ligga på marknadsföring, tillgänglighet och kompetensutveckling. Man kommer exempelvis att sträva efter att utveckla fler internationella flygförbindelser till området samt jobba för att skaffa utökade och övergripande digitala färdigheter bland deltagande företag.

- Vi vill rikta ett stort tack till finansiärerna och samarbetspartnerna som gör det möjligt att ta vårt gemensamma arbete till nästa nivå, Rauno Posio, programdirektör för Visit Arctic Europe.

Projektets främsta mål är att bidra till ökad lönsamhet för turismbranschen och därigenom skapa nya möjligheter till sysselsättning och entreprenörskap i det arktiska Europa. I fortsättningsfasen strävar man efter en ökning med 10% i gästnätter från utvalda marknadsområden och säsonger, med avsikt att skapa helårsverksamhet för de regioner som deltar i projektet.

- Vi är otroligt glada att vi får fortsätta det fruktsamma gränsöverskridande arbetet tillsammans med våra partners i norra Finland och Nordnorge där vi får möjligheten att utvecklas tillsammans, säger Petronella Modin, Tf. VD Swedish Lapland Visitors Board.

Destinationerna i Visit Arctic Europe består av finska Lappland, Norrbottens 14 kommuner samt Skellefteå och Sorsele i Västerbotten samt de tre nordligaste fylkena i Norge – Nordmark, Troms och Finnmark.

Kontakt:

Iiris Mäntyranta, Interreg Nord +46 (0)10-225 53 76 iiris.mantyranta@lansstyrelsen.se

Petronella Modin, Swedish Lapland Visitors Board+46 70-585 34 34 petronella.modin@swedishlapland.com

Rauno Posio, Project director Visit Arctic Europe, +358 (0)40 653 9900 rauno.posio@lme.fi

Trond Øverås, Managing Director, Northern Norway Tourist Board, +47 901 77 500 trond@nordnorge.com

• infrastruktur och värdskap
  • tillgänglighet - transfer
  • visit arctic europe

Swedish Lapland Visitors Board är en näringslivsorienterad organisation och samverkansplattform som företräder besöksnäringen i Norrbottens läns samtliga kommuner samt Skellefteå och Sorsele kommun. Swedish Lapland används som destinations- och platsvarumärke i marknadsföringen av Sveriges nordligaste destination. Resmålet täcker 25% av Sveriges yta och har gräns mot både Norge och Finland. Swedish Lapland är en del av så väl Arktis som Sápmi - samernas traditionella bosättningsområde. Destinationens unika natur och lokala kultur har ett högt internationellt attraktionsvärde och 35% av gästnätterna är utländska. Tillväxten mellan år 2000-2010 var 74% och antalet årsverken nära på fördubblades. Målet är att fördubbla näringens omsättning från 4,1 miljarder år 2010 till 8,2 miljarder till år 2020.