Ny vd på nybildade bolaget Destination Jokkmokk

Thomas Brandlöv, har utsetts till ny vd för det nybildade bolaget Destination Jokkmokk AB med uppdraget att skapa tillväxt genom att öka antalet besökare i såväl kommunen som regionen.

- Thomas kommer med värdefull erfarenhet och kompetens inom ledningsarbete och kvalitetssäkring inom organisationer samt internationell marknadsföring och försäljning. Det är viktiga parametrar som ska stärka besöksnäringen i Jokkmokk och bidra till möjligheten att ta nästa steg. Vi har många små företag här som behöver stöd i affärsutveckling och att nå ut till de köpstarka internationella målgrupperna, menar Lars Andersson, styrelseordförande i Destination Jokkmokk AB. Att Thomas inte verkat i besöksnäringen tidigare, ser vi snarare som en fördel än en nackdel, då nya ögon och erfarenheter från andra branscher är en välkommen och nyttig injektion.

Brandlöv har rötterna i Tornedalen, men bor i Luleå nu med fru och två barn. Han är utbildad jurist och har skrivit en C- och D-uppsats om rättsliga frågor rörande rennäringen, har arbetat inom stålindustrin på SSAB och som Norden-chef inom teknikbolaget Caretech, som säljer trygghetssystem för äldre och handikappade. Thomas tillträder tjänsten 1 oktober 2012.

Brandlöv är entusiastisk över möjligheterna: - Destination Jokkmokk är rik på starka varumärken inom besöksnäringen, som exempelvis världsarvet Laponia, Jokkmokks marknad, den samiska kulturen, nationalparkerna Sarek, Padjelanta, Muddus, Stora Sjöfallet, Ájjte, Kåbdalis, Kvikkjokk, Vuollerim, Ahkka, Saltoluokta, Årrenjarka, Sámi Duodji, Skabram gårdsmejeri, Care of Gerd, ja listan kan göras hur lång som helst. Vi har de viktiga tillgångarna som efterfrågas av de nationella och internationella kunderna; oslagbara vackra naturscenerier, rent vatten i jokkarna, frisk luft, riktig vinter, mörker, kyla, tystnad, och gott om utrymme för individen.

Jag ser det som världens chans att samordna alla småföretagare i Jokkmokk och ge dem stödet de behöver för att nå ut till en bredare publik i Sverige och världen tillsammans, säger Brandlöv. Vi ska jobba tätt ihop med besöksnäringens aktörer inom hela Swedish Lapland. Tillsammans ska vi arbeta strategiskt och innovativt för att produktutveckla, paketera och sälja unika reseupplevelser. Det kommer att bidra till en hållbar utveckling med ökade arbetstillfällen för inte minst för unga och kvinnor.

Fakta:

Jokkmokk är i en positiv trend som följer de internationella ökningarna inom turism. De senaste 12 månaderna har Jokkmokk ökat antalet gästnätter med 13 % jämfört med en global ökning på 4%, hela riket Sverige +/- 0% och hela destinationen Swedish Laplands 5%. (Källa: statistik från SCB och UNWTO)

Turismen är en globalt och nationellt utpekad tillväxtbransch. Framtidsprognoserna visar på stora potentialer. VisitSwedens senaste potentialundersökning visar att över 30 miljoner utländska besökare vill resa till Sverige de närmaste åren. Med den förändring som sker inom besöksnäringen utgör turismen en allt viktigare del inom kommunernas och regioners näringsliv.

Destination Jokkmokk AB ägs av Jokkmokks kommun och Destination Jokkmokk ekonomisk förening som organiserar ett 40-tal turistentreprenörer. Hela destinationen Swedish Lapland organiserar 650 medlemmar/turistentreprenörer.

Jokkmokk bildar tillsammans med Norrbottens läns övriga kommuner samt Skellefteå kommun, Swedish Lapland, Sveriges nordligaste destination. Destinationen Swedish Lapland i siffor: 3,2 miljarder kr i turistekonomisk omsättning, 2700 årsarbeten samt 2,5 miljoner gästnätter. Swedish Lapland är en av VisitSwedens prioriterade destinationer vid marknadsaktiviteter gentemot affärsresenärer på utlandsmarknaden.

Kontaktuppgifter :

Thomas Brandlöv, vd Destination Jokkmokk  070-5590985
Lars Andersson Styrelseordförande Destination Jokkmokk 070-6613850

• jokkmokk

Swedish Lapland Tourism är en organisation byggd på ca 650 medlemmar i turistnäringen i Norrbottens län samt i Skellefteå kommun. Kommunerna har delegerat besöksnäringsfrågor till tio destinationsorganisationer. Swedish Lapland används som varumärke i marknadsföringen för turism i norra Sverige.
Verksamheten finansieras delvis av EUs strukturfonder åren 2011-2013.