Rekordsommar för Swedish Lapland

Pressmeddelande   •   Okt 10, 2019 10:01 CEST

Sommarkul vid kusten. Foto: Ted Logart.

Sommaren i Swedish Lapland lockade till sig fler besökare än någonsin tidigare. Över 1,5 miljoner gästnätter registrerades under juni-augusti vilket är 12 % fler än föregående sommar enligt SCB:s preliminära inkvarteringsstatistik. Framför allt ökade andelen utländska besökare.

Antalet gästnätter under sommartid i Swedish Lapland har ökat för varje år de senaste fem åren men årets ökning på 12 % är den högsta någonsin. Och även om svenska besökare ökat med 9 % är det de utländska besökarna som står för den snabbaste tillväxten.

Andelen utländska övernattningar i juni-augusti ökade med 17 % från föregående år och utgör 43 % av antalet gästnätter sommartid.

• Nu börjar vår sommarsatsning mot Nederländerna via direktflyget mellan Rotterdam och Skellefteå ge kraftigt avtryck i regionen. Men också tyskarna har verkligen hittat hit i sommar. Vandring och fiske i fjällområden samt sol och bad vid kusten lockar mest, säger Johanna Ögren, marknadschef på Swedish Lapland Visitors Board
  • Sommarcharten visar glädjande siffror. Vi ökar beläggningen på flyget med 60% jämfört med föregående år. Det är resultatet av ett idogt marknadsföringsarbete tillsammans med våra kollegor på Visit Skellefteå, våra engagerade företagare i regionen och inte minst vår partner i Nederländerna, Voigt Travel, fortsätter Johanna Ögren.

Inte enbart sommaren har lockat till sig allt fler besökare, antalet gästnätter för första halvåret pekar på att 2019 kommer att bli ett rekordår i stort. Andelen gästnätter januari-juni ökade med 14 % jämfört med föregående år, varav andelen utländska gästnätter ökade med 13 %.

Presskontakt: Johanna Ögren, telefon: 070-373 18 89

Snabb statistik

Land Antal gästnätter sommaren 2019 Ökning från sommaren 2018
Sverige 868 136 9 %
Norge 443 031 10 %
Tyskland 66 807 52 %
Nederländerna 14 483 28 %

Källa: SCB Inkvarteringsstatistik för Swedish Lapland. Observera att siffrorna är preliminära.

Swedish Lapland Visitors Board är en näringslivsorienterad organisation och samverkansplattform som företräder besöksnäringen i Norrbottens läns samtliga kommuner samt Skellefteå och Sorsele kommun. Swedish Lapland används som destinations- och platsvarumärke i marknadsföringen av Sveriges arktiska destination. Resmålet täcker 25% av Sveriges yta och har gräns mot både Norge och Finland. Swedish Lapland är en del av så väl Arktis som Sápmi - samernas traditionella bosättningsområde. Destinationens unika natur och lokala kultur har ett högt internationellt attraktionsvärde och 35% av gästnätterna är utländska. Tillväxten mellan år 2000-2010 var 74% och antalet årsverken nära på fördubblades. Målet är att fördubbla näringens omsättning från 4,1 miljarder år 2010 till 8,2 miljarder till år 2020.

Kommentarer (0)

Kommentera