Swedish Lapland fortsatte att öka i oktober

Foto: Fredrik Broman/Humanspectra.com

SCB har presenterat oktober månads statistik över gästnätter i Sverige. Besöksnäringen fortsätter att öka jämfört med förra året och det var 5,5 procent fler gästnätter i oktober i riket. Destinationen Swedish Lapland ökade med hela 13,9 procent under oktober i år. Den ackumulerade ökningen under 2010 är för riket 1,3 procent och för Swedish Lapland 3,0 procent.

- Det är glädjande att intresset för Swedish Lapland är fortsatt starkt. Besöksnäringen här jobbar hårt tillsammans för att utveckla och tillhandahålla högkvalitativa upplevelser både för privatpersoner och för företag som vill ha någonting utöver det vanliga. Vi ska göra vårt för att följa den nationella strategin och fördubbla vår omsättning fram till 2020, dvs öka med minst 3,3 miljarder. Om vi lyckas med detta kommer vi att ha skapat ytterligare 2500 helårsarbeten i regionen säger Jan-Erik Jaensson, VD Swedish Lapland Tourism.

För ytterligare information kontakta Jan-Erik Jaensson 070-5182090

www.swedishlapland.com

www.facebook.com/swedishlapland

• utveckling av besöksnäring

Swedish Lapland Tourism är en organisation byggd på ca 500 medlemmar i turistnäringen i Norrbottens län samt i Skellefteå kommun. Kommunerna har delegerat besöksnäringsfrågor till tio destinationsorganisationer. Swedish Lapland används som varumärke i marknadsföringen för turism i norra Sverige.
Verksamheten finansieras delvis av EUs strukturfonder åren 2008-2010.