Swedish Lapland trendar som internationellt besöksmål – nu satsar företagen stort

Antalet utländska resenärer fortsätter att stadigt öka till regionen. Enligt den senaste preliminära inkvarteringsstatistiken från SCB ökar de utländska gästnätterna stadigt under första halvåret för 2018 med 27 % jämfört med föregående år. Främst ser vi ett ökade antalet resenärer från UK, Nederländerna, Belgien, Schweiz, och Asien.

- Vi kan se en tydlig trend. Det internationella intresset för destinationen Swedish Lapland bara ökar. Likväl som att vi inte bara har fyra årstider här, utan åtta, så jobbar vi med att stötta och utveckla besöksnäringsföretagen i regionen att förlänga sina säsonger, utveckla koncept och hitta nya marknader, säger Camilla Bondareva, Destinationsstrateg på Swedish Lapland Visitors Board.

Kukkolaforsen Turist & Konferens satsar 15 miljoner i nytt hotell
Det har investerats stort i utvecklingen av Swedish Laplands besöksnäring de senaste åren. Turistentreprenören Johannah Spolander som driver Kukkolaforsen Turist & Konferens AB tillsammans med sin man Martin och bror Mathias berättar varför de vågade satsa stort och investera 15 miljoner i ett helt nytt hotell mitt i Tornedalens hjärta:

- Vi har lika mycket norrsken och snö här och för att kunna använda vintern mer har vi arbetat hårt tillsammans med Swedish Lapland Visitors Board i flera olika projektet. Och som följd av det och den ökade vinterturismen har vi fått självförtroende att satsa, säger Johannah Spolander.

Kukkolaforsen som tidigare var ett utpräglat sommarresmål har nu tack vare den ökade vinterturismen kunnat omvandla lågsäsonger till högsäsonger. Johannah Spolander forsätter:

- Våra vintergäster stannar längre vilket gör att vi utvecklar en fin relation till dem. Jämfört med sommargästerna så stannar vintergästerna längre, allt mellan fyra till sju dagar. Vi ser även att hösten är på uppgång som tidigare var lågsäsongsbetonad. Nu kommer besökare hit för att varva ner och njuta av årstidens färgprakt.

Johannah Spolander, Kukkolaforsen Turist & Konferens

Foto: Kukkolaforsen Turist & Konferens AB

Sysselsättningsgraden ökar stadigt i Swedish Lapland
Besöksnäringsföretagen i regionen andas optimism. Det är en betydelsefull basnäring som nästintill fördubblats de senaste 10 åren. Som följd i att företagen i allt större utsträckning lyckas förlänga sina säsonger skapas också fler helårsbaserade arbetstillfällen. 2017 arbetade 4123 helårsanställda i besöksnäringen, då omsatte näringen 6,7 miljarder kronor, en ökning med 3% enligt TEM, (turistekonomisk modell). År 2020 siktar vi mot det gemensamma målet att omsätta 8,2 miljarder kr.