Ta del av Sveriges nordligaste destination på Vildmarkmässan i Stockholm

Kokkaffe, midnattssol och bastu. Världens bästa fiske, outbyggda nationalälvar och Sveriges högsta bergstoppar. Det är Swedish Lapland, Sveriges nordligaste destination. Besöksnäringsföretagare, lokala destinationer och platsvarumärket Swedish Lapland bjuder tillsammans in besökare på Vildmarksmässan att uppleva just detta – vår arktiska vardag.

Vildmarksmässan i Stockholm är Nordens största mässa för frilufts-, äventyr- och sportliv, den är årligt återkommande och ett mekka för den som söker en aktiv semester. Och det är många som föredrar att aktivera sig under sin semester, man räknar med en bra bit över 30.000 besökare under mässans tre dagar.

Att Vildmarksmässan är populär är inte konstigt. Naturturism är en global trend som ökar och efterfrågan på resmål är stor. Enligt Visit Swedens fördjupade målgruppsanalys rankar 8 av 11 utländska marknader destinationen Swedish Lapland som det resmål, näst efter Stockholm, som man helst vill besöka i Sverige.

– Analysen visar på en stor efterfrågan av naturupplevelser och destinationen Swedish Lapland är rikt på naturliga tillgångar för produkter och upplevelser som efterfrågas av den globala resenären, säger Graeme Richardson, marknadsansvarig på Swedish Lapland Visitors Board. På Vildmarksmässan har vi chans att lyfta fram lite av vårt breda utbud, positionera våra företag och tillsammans lyfta fram vårt resmål utifrån hållbarhet, natur och äventyr. Därför är det en viktig mässa för destinationen Swedish Lapland, fortsätter han.

På Vildmarksmässan kommer destination Swedish Lapland bjuda besökare, press och vänner på årets nyheter. Under året har man arbetat fram en ny mässmonter med utgångspunkt från viljan att berätta om regionens arktiska natur och kultur – genom smaker, berättelser, bilder och ljud. En mässmonter som vill låta Kungsleden, älvar, Laponia och Sveriges största fjällskärgård berätta om vår unika plats.

I montern möter du representanter från STF Abisko och STF Kungsleden som bl a berättar om den spännande utvecklingen med Abiskos förvandling från en dominerande sommardestination till världens ledande hub för norrskensbesökare. De får sällskap Fiskflyg, ett klassiskt flygbolag som vet var du hittar ditt eget ”Hemligjaure” och ett annat spännande jakt- och fiskeföretag Fjällguiden, som också kan erbjuda verkliga Arctic Safaris.

Visste du att det finns fler sjöar än det finns innevånare i Arjeplog? Kanske inte
så underligt att kommunen ibland kallar sig för ”En fjällnära skärgård”, eller
hur? Från Arjeplog möter du bland andra Hornavan Hotell, Silver Resort, Top
of Arjeplog och Destination Arjeplog.

På vildmarksscenen kommer destinationen Swedish Lapland att bjuda på spännande föreläsningar. Under lördagen kommer Husky podcast att göra en liveinspelning med Markus Lemke och Rolf Nylinder, snowboardprofiler och grundare av Lemmel kaffe – världens första mörkrostade kokkaffe.

Markus och Rolf har säkert en och annan skröna att berätta från snowboardindustrin. Men framförallt kommer de berätta om hur man kokar världen bästa kaffe. Både fredag och lördag kan du även lyssna på matkreatör och kulturguide Eva Gunnare som bjuder in till sitt Lappland med bilder, berättelser, sånger och smaker.

Destination Gällivare liksom Destination Kiruna är också på plats. De berättar mer om Sveriges högsta berg, de mest berömda vandringslederna, alla okända fiskevatten, midnattssolen och den samiska världen. Världsarvet Laponia och smakerna av Sápmi kommer så klart också att finnas med i montern.

I montern bygger man även upp en mini-marknad, för att den som önskar ska kunna ta med sig en smak av Swedish Lapland hem.

– Allt ger dig en känsla av att du är på besök i Swedish Lapland. Mitt i vår arktisk vardag. Vi vill att våra besökare ska bli nyfikna, och att det blir till oss man bokar sin nästa resa. Berättar Cecilia Vikström, marknadskoordinator och ansvarig för Swedish Laplands medverkan på Vildmarksmässan.

Besöksnäringsföretag medverkar tillsammans med sin lokala destinationsorganisation och Swedish Lapland Visitors Board på mässan. Medverkan på Vildmarksmässan är en aktivitet inom Destination Capacity Building in Swedish Lapland.

Välkommen att besöka oss i monter B01:28!

Kontakt:
Cecilia Vikström på Swedish Lapland Visitors Board, 070-383 30 30 eller cecilia@swedishlapland.com.

Länkar:
Inlägg om Vildmarksmässan med fler bilder

• västerbotten
  • vildmarksmässan

Swedish Lapland Visitors Board är en näringslivsorienterad organisation och samverkansplattform som företräder besöksnäringen i Norrbottens läns samtliga kommuner samt Skellefteå och Sorsele kommun. Swedish Lapland används som destinations- och platsvarumärke i marknadsföringen av Sveriges nordligaste destination. Resmålet täcker 25% av Sveriges yta och har gräns mot både Norge och Finland. Swedish Lapland är en del av så väl Arktis som Sápmi - samernas traditionella bosättningsområde. Destinationens unika natur och lokala kultur har ett högt internationellt attraktionsvärde och 35% av gästnätterna är utländska. Tillväxten mellan år 2000-2010 var 74% och antalet årsverken nära på fördubblades. Målet är att fördubbla näringens omsättning från 4,1 miljarder år 2010 till 8,2 miljarder till år 2020.