Turismföretagare i Swedish Lapland nominerade till World Responsible Tourism Award

Två turismföretag i Swedish Lapland, Nutti Sámi Siida och Lapland Vuollerim Welcomes You, är nominerade till World Responsible Tourism Awards. Tävlingen initieras av organisationen Responsible Travel och genomförs i år för 10:e gången. Vinnarna kommer att koras i samband med World Travel Market (WTM) i London den 6 november.

”Naturen och dess gåvor är kärnprodukten här i Swedish Lapland och det som skapar en unik position för oss i världen. Därför är det viktigt att regionens entreprenörer är med och tävlar i sammanhang som detta. Det sätter Swedish Lapland på kartan och bekräftar vår ansvarsfulla utveckling av en långsiktigt hållbar besöksnäring. Vi reser till London med flera av regionens exportsatsande turismföretagare för att medverka i WTM. Oavsett om det blir vinst eller inte, kommer vi att fira de hedrande nomineringarna” säger Annika Fredriksson, VD, Swedish Lapland Tourism.

Nutti Sámi Siida i Jukkasjärvi är ett prisbelönt samiskt ekoturismföretag som arbetar med natur- och kulturupplevelser baserade på den samiska kulturen. De nomineras i kategorin Responsible Wildlife Experience.

"I vår region finns unika naturvärden som går att förädla på ett långsiktigt hållbart sätt. Vi gläds åt nomineringen, den sporrar oss att fortsätta utveckla verksamheten med fokus på naturbaserad ekoturism. Det är roligt att Nutti Sámi Siida får internationell uppmärksamhet." säger Nils Nutti, vd och grundare, Nutti Sámi Siida.

Kollegorna i Lapland Vuollerim nomineras i kategorin Local Economy. Lapland Vuollerim är ett bygdebolag med ett 50-tal delägare och med målsättning att bredda samarbetet i regionen och stärka den lokala ekonomin genom att erbjuda genuina, äkta och kontrastrika upplevelser till sina besökare.

”Vi har gått från ett ideellt initiativ till ett exportmoget företag på bara några år. Nomineringen är en viktig milstolpe i företagets ambition att nå ut internationellt och att bära fram Vuollerimbygden till en plats på världskartan. Syftet är fler besökande gäster för att stärka lokalekonomin” säger Eva-Lena Skalstad, vd, Lapland Vuollerim Welcomes You.

För mer information, kontakta:
Nils Nutti, vd, Nutti Sámi Siida, Tel +46 980 213 29
Eva-Lena Skalstad, vd, Lapland Vuollerim Welcomes You, Tel +46 70 958 05 58

Fotograf: Katja Bechtloff/Nutti Sámi Siida.