TV-kocken Tareq Taylor återvänder till Swedish Lapland

Just nu visas första säsongen av ”Tareq Taylor’s Nordic Cookery” i 114 länder världen över. Idag, onsdag, landar TV-teamet i Swedish Lapland igen för inspelningen av BBC Lifestyles andra säsong där ett av avsnitten gör en djupdykning i Tornedalens unika matkultur.

Tareq Taylor, som sedan tidigare är känd för den svenska TV-publiken genom ”Trädgårdsonsdag”, är på väg att bli en internationell matprofil genom sitt jordnära sätt och passion för råvarorna och dess ursprung. Första säsongen av ”Tareq Taylor’s Nordic Cookery” började sändas 24 juni på BBC Lifestyle och når tittare i 114 länder i Europa, Asien Mellanöstern och Afrika. I veckan sänds del tre som spelades in i höstas i Jokkmokk, och del sju som sänds från och med den 5:e augusti är inspelad i Kirunaområdet.

– Det nordiska köket är bland de bästa i världen, och genom att göra den här kulinariska upptäcksresan får vi möjlighet att visa upp den bredd av fantastiska råvaror och lokala mattraditioner som vi besitter i Skandinavien, berättar Tareq Taylor.

På onsdag kväll anländer teamet för att spela in säsong två där Tornedalens matkultur blir huvudperson i ett av avsnitten. Under tre inspelningsdagar kommer teamet borra djupare i den Tornedalska matidentiteten som tolkas i Tareqs matkreationer för att sedan spridas världen över.

– Vi är oerhört glada att BCC ser värdet i den matskatt som vi har i regionen, det som vi marknadsför som ”The Taste of Swedish Lapland”. Våra internationella besökare vill ta del av den lokala kulturen både vad gäller matupplevelser, råvaror, traditioner och livsstil. Den här programserien visar tydligt upp kopplingen mellan matupplevelser och platsen samt människorna som lever och verkar här, säger Annika Fredriksson, vd på Swedish Lapland Tourism.

Vill du närvara vid filminspelningen eller boka en intervju med Tareq Taylor under inspelningen i Tornedalen? Kontakta Therese Olofsson, PR- och Kommunikationsansvarig på Swedish Lapland Tourism, 0731-524200 therese@swedishlapland.com

Produktionsbolaget Luckyday, baserat i Malmö, producerar TV-serien för BBC Lifestyle. Serien sänds också på andra kanaler som ägs av FOX och RTL runt om i världen.

Kontakt Luckyday:
Rick Jacobs, Producer/Director