Ljunglöfs Ettan i ny skepnad

Ljunglöfs Ettan i ny skepnad

Med anor från tidigt 1800-tal är snuset Ettan ett av Sveriges äldsta varumärken. Nu får produkterna ny design, men innehållet i dosorna är oförändrat och håller samma höga kvalitet som alltid varit kännetecknande för varumärket.

Ljunglöfs Ettan är Sveriges genom tiderna mest sålda snus och har en imponerande historia. År 1822 fick snusfabrikören Jacob Fredrik Ljunglöf en snilleblixt som kom att revolutionera snustillverkningen. Tillsammans med kemisten Jacob Berzelius lyckades han förkorta beredningen från ett halvår till en vecka. Ettan föddes och resultatet blev ett snus utan onödiga smaktillsatser med ren tobakskaraktär som kännetecknar urtypen för svenskt snus än idag. Nu får varumärket en upprustning i form av ny design.

– För många är Ettan synonymt med svenskt snus och svensk snustradition. Det har vi jobbat för att bevara och lyfta fram, samtidigt som utseendet är i behov av en modernisering, säger Markus Eileryd, Brand Manager Ettan.

Ettan lös och Ettan original behåller sin karaktäristiska färg. Ettan vit portion kläs däremot i en vit nyans som tydligare signalerar att det handlar om just white portion. Ettan vit portion kommer även i stjärnläggning, vilket innebär att portionsprillorna ligger i ett stjärnliknande mönster.

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer marknadsledande varumärken inom rökfria produkter, cigarrer och tändprodukter. Koncernens produkter säljs över hela världen med tillverkning i 10 länder. Rullande tolvmånadersomsättning till och med juni 2010 uppgick till 14 134 MSEK. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm (SWMA).