Svart är det nya svarta - ONYX Guld lanseras

Svart är det nya svarta - ONYX Guld lanseras

I dag lanserar Swedish Match ONYX Guld, en helsvart snusprodukt med mustig tobakssmak med inslag av lakrits, tjära och mörk choklad. ONYX är Swedish Match enda snusprodukt med helsvart prillpapper, och den tidigare ONYX-produkten, med smak av bergamott, kommer också att finnas kvar under namnet ONYX Silver. I Swedish Match egna snusbutiker (Stockholm, Göteborg, Lund, Åre och Strömstad) kommer en dosa ONYX Guld att kosta 39 kronor. Den finns från och med i dag även till försäljning på www.swedishmatch.se.

- ONYX är ett unikt varumärke i vår portfölj då den är ensam om att vara en helsvart portionsprodukt. Med ONYX Guld breddar vi konceptet och erbjuder nu också en produkt med en väldigt tobaksnära smak i kombination med lakrits, tjära och mörk choklad, samtidigt som vi låter den befintliga ONYX-produkten vara kvar i sortimentet, säger Henning Ringsby, Brand Manager.

ONYX Guld och Silver innehåller lika många prillor (24), och det är enbart smaken som skiljer de två produkterna åt. Från och med vecka 38 (16 september) lanseras produkterna på bland annat Pressbyrån, 7-Eleven, City Gross, Direkten samt på ett flertal större bensinmackskedjor.

- Jag skulle säga att ONYX är för den snusare som vill ha en kraftfull smakupplevelse som inte ber om ursäkt för sig. De senaste åren har vi i hög grad prioriterat ljusa snusprodukter där tobakssmaken tonats ned och helvita nikotinprodukter i vår portfölj, därför känns det kul att nu också få tillgodose de konsumenter som efterfrågar en stark och utpräglad tobakssmak, säger Henning Ringsby.

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken inom produktsegmenten Snus och moist snuff, Övriga tobaksprodukter samt Tändprodukter. Tillverkning sker i sju länder och försäljningen är störst i Skandinavien och i USA. Koncernens globala nettoomsättning var 13 667 MSEK under tolvmånadersperioden som slutade den 30 juni 2019. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (SWMA).

Swedish Match vision är en värld utan cigaretter. Några välkända varumärken: General, Longhorn, ZYN, Game, Red Man, Fiat Lux och Cricket.