Guldnyckeln i en direkt värld

Guldnyckeln, Sveriges största och äldsta tävling i direktmarknadsföring, får nu nya kategorier som lyfter fram dialogens roll och belönar långsiktiga relationer.

– I dag går hela världen och dess kommunikation mot att vara allt mer direkt. Guldnyckeln anpassar sig till det nya medielandskapet, med exempelvis internetfora, bloggar och andra sociala kanaler. Kanalernas lättillgänglighet och stora påverkanskraft, gör att det blir allt viktigare att satsa på långsiktig köptrohet med hjälp av kundklubbar och lojalitetsprogram, säger Mikael von Ekensteen, vd för SWEDMA, som arrangerar Guldnyckeln sedan snart 30 år tillbaka, och påpekar:

– Att arbeta affärsmässigt och ta utgångspunkt i fortlöpande analyser av sitt långsiktiga arbete kommer att vara avgörande för framtidens framgångsrika företag. Till årets Guldnyckeltävling har vi därför tagit fram tre helt nya tävlingskategorier, och vägt in de sociala medierna i de integrerade kampanjerna.

De nya priserna är:
Lojalitetsprogram/kundprogram konsument
Arbete som särskilt utnyttjat de långsiktiga relationsskapande möjligheterna i direktmarknadsföring. Detta innebär en kontinuerlig bearbetning som löpt under minst 1 år, vilket ska dokumenteras i anmälan (delar av bidraget kan därför vara publicerat före 2009).

Lojalitetsprogram/kundprogram företag
Arbete som särskilt utnyttjat de långsiktiga relationsskapande möjligheterna med direktmarknadsföring. Detta innebär en kontinuerlig bearbetning som löpt under minst 1 år, vilket ska dokumenteras i anmälan (delar av bidraget kan därför vara publicerat före 2009).

Analys och resultatpriset
I grunden för en direktmarknadsföringskampanj bör ett djuplodande analysarbete alltid ingå. Det ökar möjligheterna till ett skarpare resultat. Denna kategori belönar därför dem som på ett innovativt sätt nått god insikt om målgruppen och därigenom genererat inspiration för det kreativa arbetet och bäst ROI (dvs bäst nettoresultat i förhållande till kampanjkostnad). Resultatet ska redovisas i procent. Vinnande bidrag behöver inte ha höga kreativitets- eller strategipoäng.

Sista inlämningsdag för tävlande bidrag är den 1 februari 2010.

Guldnyckelns galakväll och inspirationsdag går av stapeln den 18 mars 2010 i Frihamnshallen.
Ytterligare två helt nya priskategorier kommer att införas och delas ut under dagen.

Övriga priskategorier utöver ovan är:

• Integrerad DM-kampanj till konsument
  • DM till konsument, enskilt bidrag
  • Integrerad DM-kampanj till företag
  • DM till företag, enskilt bidrag
  • DM för ideella organisationer
  • Sökmarknadsföringspriset
  • Årets Copywriter/Årets AD
  • Diamantnyckeln – best in show
    Det tävlingsbidrag som får den högsta totalpoängen av juryn, oavsett kategori, belönas med det allra finaste priset under kvällen – Diamantnyckeln. Vinnaren får inte bara ära och berömmelse utan även en åtråvärd plakett. Diamantnyckeln sponsras av PAR.

Marianne Lager, projektledare Guldnyckeln, marianne.lager@swedma.se, 0702 23 73 18
Mikael von Ekensteen, vd SWEDMA: mikael.ekensteen@swedma.se, 0703 90 66 89

Länk till bild Mikael: