Öppen föreläsning: Nanoteknik och säkerhetsfrågor, 19/9, Stockholm

Nanoteknik är ett ord som används allt mer, ofta i till synes vitt åtskilda sammanhang. Ibland uppmärksammar media solkrämer och sportstrumpor som förbättrats med nanoteknik.

Sanningen är att dessa två konsumentprodukter utgör en bråkdel av alla applikationer med nanoteknik som finns runt omkring oss redan idag. Nanoteknik är till exempel grunden för vårt moderna IT-samhälle med allt snabbare och mindre datorer, och den kommer att bli allt mer betydande för våra liv i framtiden.

Den stora frågan som många nu ställer sig är enkel: ”Är nanoteknik farligt?”. Tyvärr är svaret långt ifrån lika enkelt att formulera.

Den 19 september träffar du professor Roland Grafström från Institutet för Miljömedicin, Karolinska Institutet. Under hans föreläsning kommer du att få svar på vad begreppet nanoteknologi verkligen betyder.

Roland kommer att prata om potentiella risker med nya nanomaterial och vilka miljö- och hälsoaspekter som bör tas hänsyn till allt eftersom fältet utvecklas. Han utvecklar även varför en nanopartikels form, storlek och struktur påverkar hur farlig eller ofarlig den är för människa och miljö.

Under föreläsningen kommer Roland att framförallt berätta om den säkerhetsforskning som bedrivs idag om nanomaterial samt om sitt eget deltagande i NanoReg, ett EU-projekt helt vigt åt säkerhetsaspekter av nanoteknik.

Välkommen till en spännande kväll i nanoteknologins tecken!

Roland Grafström är professor i biokemisk toxikologi vid Institutet för miljömedicin, Karolinska Institutet och gästprofessor vid Tekniska Forskningscentralens enhet i Åbo i Finland. Med över trettio års erfarenhet av forskning inom toxikologi och cancerforskning är Roland en uppskattad professor och föreläsare. Roland och hans forskargrupp studerar hälsofaror från ämnen i vår miljö, och utvecklar alternativa metoder till djurförsök. Målet är att i så stor omfattning som möjligt istället nyttja odlade celler från människan samt datoriserad kunskapshantering och modellering av skaderisker, s.k, bioinformatik.

Klicka här för att komma till kursanmälan.

Övriga kurstillfällen

• Nanomedicin i framtidens sjukvård, 21/11, med Agneta Richter Dahlfors, Karolinska Institutet
  • Nanoteknologins grunder, 28/11, med Lars Montelius, Lunds universitet

Om föreläsningsserien

Under hösten 2013 och våren 2014 erbjuder SwedNanoTech i samarbete med Folkuniversitetet en kostnadsfri föreläsningsserie om nanoteknik. Syftet med föreläsningarna är att synligöra vad nanoteknologi verkligen innebär, hur det används idag samt vilka potentiella risker som måste tas hänsyn till i utvecklandet av tekniken.

Frågor?

Kontakta Stina Bergström, kommunikatör, SwedNanoTech.  +46 70 208 52 42, stina.bergstrom@swednanotech.com