Stoppa energitjuven redan vid dörren

Pressmeddelande  •  2012-05-03 11:01 CEST

För många villaägare är ytterdörren främst en fråga om utseende. Men gamla eller felaktigt installerade dörrar kan vara riktiga energitjuvar. Nu lanseras en ny serie lågenergidörrar från JELD-WEN.

Den nya serien Arctic har mycket låga energivärden, vilket minskar husets energiförbrukning och miljöbelastning. De är testade enligt Europa-standarden och har godkända U-värden mellan 0,59 och 0,72, beroende på vilken glasöppning som önskas.  Förutom låga U-värden, kan dörrarna monteras i befintliga Swedoor- eller Kilsgaard-karmar*, vilket gör en uppgradering av ytterdörren så enkel att inga fackmän behöver anlitas.

Miljö i fokus
För att en dörr ska vara ett bra miljöval, räcker det inte med låga u-värden. Isoleringsmaterialen ska ha så liten miljöpåverkan som möjligt, den ska framställas i en miljövänlig process och minst lika viktigt är att så stora delar av dörren som möjligt är återvinningsbar.

Samtliga ytterdörrar från JELD-WEN är CE-märkta och följer EU-standarden (EN 143551-1) för U-värdesberäkning. Självklart är de utrustade med bland annat hakregellås, bakkantsäkringar och förstärkt slutbleck.

Dörrarna finns i ett stort antal modeller och färgnyanser.

Cirkapris i handeln från 9159kr (Dörr+Karm)

*Gäller karmar från 2004 eller senare.

U-värdet (värmegenomgångskoefficient  (Wm2K)) beskriver hur god isolering en byggnadsdel har.

För ytterligare information, kontakta;
Carl-Henrik Nyström
Marketing Manager Skandinavien
chn@jeld-wen.biz

Tara Hasselgård
Product Manager Skandinavien - Ytterdörrar
tha@jeld-wen.biz

Läs mer om JELD-WEN på www.jeld-wen.se

Fakta

Konstruktion: Extra isolerande sandwich-konstruktion. Dubbla aluminiumplåtar för ökad stabilitet. Väderbeständiga ytskivor och glaslister.

Dörrtjocklek: A-mått = 93mm, B-mått=23mm.

Karmdjup: 105 mm.

Beslag: Kullagrade justerbara gångjärn med inbrottsskyddande bakkantssäkringar. Hakregellås A2002 med hemma/borta-funktionen. Förstärkt, justerbart säkerhetsslutbleck.

Tröskel: Handikappsanpassad tröskel med värmebehandlat hårdträ och aluminium. Tröskeln har en patenterad konstruktion som effektivt hindrar väta att tränga upp i karmen.

U-värde:

Dörr utan glas: 0,59.
Dörr med glas: 0,62-0,72 beroende på glasutförande.

Glastyp: Klarglas, Cotswold- och sandblästrat glas.

JELD-WEN Sverige AB ingår i den internationella dörrkoncernen JELD-WEN med ca 20 000 anställda varav drygt 650 i Sverige.  Företaget är en världsledande totalleverantör av trä- och ståldörrslösningar. Sortimentet omfattar allt från standardprodukter till kundanpassade speciallösningar. I Sverige bedrivs produktion i Forserum och Åstorp och produkterna marknadsförs under varumärket Swedoor JELD-WEN.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom