Friskare hus med nytt smart inneklimatsystem från Swegon

Inneklimatföretaget Swegon har utvecklat ett nytt energisnålt inneklimatsystem för flerbostadshus där fastighetsägaren kan styra ventilationen i varje lägenhet efter hyresgästernas behov och önskemål. Systemet är dragfritt, så gott som ljudlöst, evakuerar fukt snabbt och motverkar därmed mögel och andra fuktrelaterade problem.

Inneklimatsystemet är en smart paketlösning speciellt framtagen för renovering av flerbostadshus – men den fungerar lika bra vid nybyggnation. Utvecklingen av systemet har skett i samarbete med bland annat fastighetsägare för att ge ett hälsosamt och komfortabelt inomhusklimat samt friska hus på ett så energi- och kostnadseffektivt sätt som möjligt.

Det nya systemet, som fått namnet WISE Apartment Solution, reglerar ventilationen utifrån luftkvaliteten och luftfuktigheten i varje lägenhet. Är en hyresgäst bortrest reglerar systemet så att lufttillförseln minskas i lägenheten. Pågår ett släktkalas känner systemet av behovet av mer ventilation och ökar lufttillförseln i den lägenheten. Duschar någon i en annan lägenhet drar systemet på mer luft där, varvid fukten försvinner snabbare.

Några av systemets fördelar:

·  Det sparar 35-40 procent energi jämfört med ett vanligt frånluftssystem.
·  Det tar bara en arbetsdag per lägenhet att installera av en enda installatör – inga hyresgäster behöver evakueras.
·  All teknik placeras utanför varje lägenhet - serviceteknikern behöver inte gå in i lägenheten.
·  En ny mekanisk brandskyddsenhet ingår, som eliminerar krångel med komplicerade brandstyrsystem.
·  Styrningen av luftflödet sker automatiskt, hyresgästerna kan alltså inte påverka systemet genom att skruva åt eller öppna ventiler i lägenheten och därigenom påverka lufttillförseln även hos grannarna.
·  Fastighetsägaren kan optimera klimatet i varje lägenhet efter hyresgästernas behov och önskemål. Luftflödet kan t ex ökas i lägenheter med allergiker.
·  Mindre ljud, drag och lukt samt ett jämnare inneklimat resulterar i nöjdare hyresgäster.

- En stor del av det svenska bostadsbeståndet är i behov av modern ventilation. WISE Apartment Solution erbjuder en lösning som bygger på beprövad teknik och årtionden av erfarenheter kombinerat med ett helhetstänkande och nya finurliga lösningar, säger Hannu Saastamoinen, vd och koncernchef för Swegon.

En testinstallation av WISE Apartment Solution kommer att ske i januari i en av kommunala Hyresbostäders fastigheter i Norrköping. Fastigheten byggdes 1979 och har en hög energiförbrukning som fastighetsägaren, Norrköpings kommun, vill komma till rätta med.

Kontaktpersoner:
Christoffer Lindström, affärsutveckling, Swegon