PARASOL VAV – flexibel styrning för bättre inomhusklimat

År 2005 introducerade Swegon komfortmodulen PARASOL för ventilation, vattenburen värme och kyla, vilket fortfarande är en av företagets storsäljare. Hög kyl- och värmekapacitet, fullt justerbar 360° luftspridning och en mycket låg ljudnivå, är en kombination som visat sig vara en perfekt lösning för kontor, konferensrum och många andra applikationer, uppskattad av såväl hyresgäster som fastighetsägare.

Produktfamiljen fick nytillskott 2013 i form av ADAPT Parasol. Baserad på PARASOL-plattformen, men utrustad med en unik integrerad spjällösning, reglerar den inte bara luftflödet efter det faktiska behovet i rummet, utan ser även till att kyl- och värmeeffekten optimeras därefter. Tillsammans med en närvarogivare, monterad i varje komfortmodul för självständig reglering, är ADAPT Parasol oslagbar för behovsstyrd ventilation, värme och kyla. Plug & Play-anslutningar gentemot styrsystem på högre nivå, exempelvis Swegons eget WISE, ger dessutom ADAPT Parasol stor potential för energibesparing.

Nu introducerar Swegon PARASOL VAV, en produkt som nyttjar den integrerade spjällösningen från ADAPT Parasol, men har en något annorlunda lösning för styrningen. Produktchef Jonas Åkesson förklarar; ”I applikationer såsom kontor och större konferensrum kan upp till åtta PARASOL VAV anslutas till en gemensam styrenhet. Detta ger ett fantastiskt inomhusklimat i applikationer med variabelt luftflöde, på ett mycket kostnadseffektivt sätt”.

Jonas Åkesson fortsätter; ”PARASOL-familjen erbjuder numera ännu fler möjligheter, där det utmärkta inomhusklimatet och den höga energieffektiviteten alltid ingår, och där det nu finns större flexibilitet vad gäller styrningen. Låt behovet styra produktvalet!”