Swegon förvärvar COOLMATION Ltd

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2013 09:00 CET

Swegon, marknadsledande producent och leverantör av energieffektiva ventilations- och klimatsystem och det största helägda bolaget inom Investment AB Latour, har tecknat avtal om att förvärva brittiska Coolmation Group.

Coolmation Group är ett av Englands snabbast växande företag inom kyla och luftbehandling och omsatte ca 8 miljoner GBP 2012. Coolmation Group består av tre verksamhetsgrenar som inkluderar försäljning, service samt uthyrning av kylmaskiner.

Företaget är beläget i Ringwood i södra delen av England med ytterligare fyra kontor runt om i landet och sysselsätter 70 anställda inklusive ett rikstäckande team av utbildade service-och underhållstekniker.

“Med 30 års erfarenhet är Coolmation etablerade i England som en pålitlig produkt- och serviceleverantör av kylmaskiner och vi ser detta som ett ypperligt tillfälle att växa på en av våra prioriterade marknader” säger Hannu Saastamoinen, CEO, Swegon. Han fortsätter; ”Förvärvet kommer att öka våra marknadsandelar i England genom att förse oss med ytterligare en säljkanal för våra Blue Box-produkter”.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Hannu Saastamoinen, CEO, +46 31 89 58 10
Andreas Örje Wellstam, SVP Business Development +46 31 89 58 17

Swegon AB ingår i Latour-koncernen och levererar komponenter och genomtänkta systemlösningar som skapar bra inomhusklimat och bidrar med avsevärd energibesparing.

Inklusive utländska försäljningsbolag har Swegon totalt ca 1350 anställda och omsätter ca 2,8 miljarder SEK. Swegon har 16 säljkontor i Sverige. Exportförsäljningen är betydande och sker genom koncernens säljbolag i Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Belgien, Frankrike, Estland, Spanien, Italien, Schweiz, Österrike, Polen, Tjeckien, Slovakien, Nederländerna, Storbritannien och USA samt till övriga länder via återförsäljare. Företagets produktionsenheter och laboratorier finns i Kvänum, Arvika, Tomelilla, i S:t Karins Finland och Cantarana di Cona, Italien.

Swegon AB är kvalitets- och miljöcertifierat enligt SS-EN ISO 9001 och ISO 14001.

Kommentarer (0)