Swegon förvärvar innovativt bolag inom bostadsventilation i Tyskland

Swegon, marknadsledande producent och leverantör av inneklimatsystem och produkter, förvärvar bluMartin GmbH i Tyskland.

bluMartin är en innovativ tillverkare av decentraliserade ventilationsaggregat för bostäder. Aggregaten är såvälA+ klassificerade enligt Ekodesign samt passivhuscertifierade.

Bolaget har 16 anställda och är beläget i Wesslin i Tyskland. Omsättningen 2015 uppgick till 2 MEUR.

Förvärvet av bluMartin är i linje med Swegons strategi att stärka sin närvaro på den tyska marknaden och på marknaden för bostadsventilation.

”Med ett ökat fokus av passivhus ser vi stora möjligheter för moderna ventilationslösningar på den tyska bostadsventilationsmarknaden. Genom att addera Swegons resurser kan vi stödja bluMartins innovativa tänkande och bidra till en snabbare tillväxt. Vi tror på en intressant framtid för bolaget som en del av Swegon” säger Swegons VD, Hannu Saastamoinen.

”Vårt unga företag har sedan starten haft en fantastisk utveckling. Som en del av Swegonkoncernen kan vi nu ta nästa steg på vår resa och öka vår tillväxttakt. Vi tror på en ljus framtid för såväl anställda, partners och kunder”, säger Bernard Martin, VD för bluMartin GmbH.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Hannu Saastamoinen, CEO, +46 31 89 58 10
Andreas Örje Wellstam, CFO +46 31 89 58 17

• energieffekivisering
  • bostadsventilation

Swegon AB ingår i börsnoterade Latourkoncernen och är marknadsledande inom energieffektiva ventilations- och inneklimatsystem. Genom egna säljbolag och återförsäljare levererar Swegon produkter och systemlösningar som skapar bra inomhusklimat och som bidrar med avsevärd energibesparing.

Swegon har 11 produktionsenheter i Sverige, Finland, Italien, Indien, Nordamerika och Belgien. Företaget har 1 850 anställda och omsätter cirka 3,5 miljarder kronor.