Swegon har återigen nominerats till 2014-års Stora Inneklimatpris!

WISE Apartment är en unik helhetslösning för behovsstyrd ventilation i flerbostadshus som inkluderar samtliga nyckelkomponenter, från centralt luftbehandlingsaggregat till luftdistribution på lägenhetsnivå. Ledordet för WISE Apartment är ”enkelhet”, och detta gäller i alla led, från projektering till installation och drift, vilket minimerar såväl ledtider och investeringskostnad. WISE Apartment fungerar utmärkt för nybyggnation, men är tack vare sin smarta utformning även väl lämpat för installation i befintliga bostadshus. ”Med WISE Apartment får byggbranschen ett efterlängtat verktyg för den nödvändiga uppdateringen av ventilationen i vårt åldrande bostadsbestånd, en lösning som garanterar ett utmärkt inomhusklimat, friska byggnader och hög energieffektivitet” säger Swegons VD Hannu Saastamoinen.

Stora Inneklimatpriset för 2014 delas ut på Nordbygg Ecoforum på Stockholmsmässan den 22:a april 2015 av Stockholms stads miljöborgarråd Katarina Luhr (MP).

Stora Inneklimatpriset instiftades år 2001 av Slussen Building Services i samarbete med Energi- och miljötekniska föreningen, Svensk Ventilation och Svenska Kyltekniska Föreningen. Stora Inneklimatpriset tilldelas företag eller organisation inom inneklimat, energi och vvs, som utvecklat en betydelsefull produkt, tjänst eller metodik med goda möjligheter att komma till praktisk nytta.

Swegon har vunnit Stora Inneklimatpriset två gånger: 2007 för komfortmodulen PARASOL och 2011 för Swegon Hotel Solution.

I Stora Inneklimatprisets jury ingår representanter för de tre branschorganisationerna samt ordföranden Lars Ekberg, docent i installationsteknik vid Chalmers samt ansvarig för affärsområde Fastighetsföretag och industri vid CIT Energy Management AB.

• energieffekivisering

Swegon AB ingår i börsnoterade Latourkoncernen och är marknadsledande inom energieffektiva ventilations- och inneklimatsystem. Genom egna säljbolag och återförsäljare levererar Swegon produkter och systemlösningar som skapar bra inomhusklimat och som bidrar med avsevärd energibesparing.

Swegon har 11 produktionsenheter i Sverige, Finland, Italien, Indien, Nordamerika och Belgien. Företaget har 1 800 anställda och omsätter cirka 3,3 miljarder kronor.

Christoffer Lindström

Marknadschef +46 8 617 15 04