Pressmeddelande -

Swegon lanserar ett unikt IoT (Internet of Things) baserat inneklimatsystem med LumenRadios tillförlitliga trådlösa kommunikation

Swegon, marknadsledande producent och leverantör av energieffektiva ventilations- och inneklimatsystem, har tillsammans med LumenRadio utvecklat ett revolutionerande trådlöst klimatkontrollsystem vilket är exceptionellt enkelt att installera, underhålla och uppgradera.Systemet, Nya WISE ger Swegon och fastighetsägare stora installationsbesparingar samtidigt som det möjliggör att nå helt nya och mer krävande energimål.

Med ökade krav och ny lagstiftning inom miljöområdet (BREEAM nivå ”Outstanding” och GreenBuilding nivå “Platinum”) ökar pressen att minska energiförbrukning och driftskostnader för en hållbar utveckling. Bygg- och fastighetsbranschen är därför tvingade att ta fram nya energieffektiva och flexibla produkter. För att leva upp till dessa krav presenterar Swegon nu marknadens första helt trådlösa klimatanläggning, Nya WISE, på svenska mässan Nordbygg 5-8 april - Nordens största mötesplats för bygg- och fastighetsbranschen med över 900 utställare från drygt 30 länder.

LumenRadio utvecklar, tillverkar och säljer utrustning för tillförlitlig trådlös radiokommunikation och har haft en avgörande roll i projektet. Teknologin i Nya WISE baseras på LumenRadios ”Cognitive Coexistence”-teknologi som möjliggör tillförlitlig trådlös kommunikation utan störningar i en värld där det tillgängliga frekvensutrymmet blir allt mer begränsat.

Genom att kombinera LumenRadios patenterade och prisbelönta teknik med Swegons nytänkande kan Swegon nu presentera Nya WISE. Ett trådlöst system som låter tusentals sensorer, ställdon och spjäll att kommunicera och skapa en unik lösning för inomhusklimat. LumenRadios MiraOne, teknologin som är inbyggd i Swegons produkt, ansluter alla tusentals produkter i ett tillförlitligt meshat IP-baserat nätverk. Det sofistikerade frekvenshoppande systemet “Cognitive Coexistence” stör inte WiFi eller något annat trådlöst nätverk.

”Fastighetsägaren kommer att få uppleva en aldrig tidigare skådad flexibilitet och erbjudas nya banbrytande tjänster för energibesparing och underhåll. När vi såg möjligheterna till stora besparingar inom installation samt att kunna erbjuda fler nya tjänster även efter att systemet är färdig installerat, beslöt vi att göra alla våra produkter trådlösa med LumenRadios teknologi.”, säger Andreas Kihlström, Project Manager på Swegon.

”Vi är väldigt stolta att vara del av Swegons nya unika lösning för inomhusklimat. Med deras innovativa lösning och ambitiösa “Internet Of Things”-agenda tar de nu ett stort steg framåt jämfört med konkurrenterna”, säger Alexander Hellström”, VD för LumenRadio.

”Trots att det finns tusentals noder i ett och samma system så har installationen aldrig varit lättare.Med LumenRa-dios och Swegons patenterade installationsteknologi och Swegons långa erfarenhet, får installatören ett intuitivt verk-tyg för snabb och enkel installation. Detta kan upplevas på Nordbygg mässan, 5-8 april”, säger Jan Risén, System Development Director, Swegon.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jan Risén, System Development Director, Swegon, 073 917 87 13, jan.risen@swegon.se
Alexander HellströmVD LumenRadio AB, 070 377 24 15, alexander.hellstrom@lumenradio.com
Andreas Kihlström, Project Manager, 073 917 87 18, andreas.kihlstrom@swegon.se

Swegon AB ingår i börsnoterade Latourkoncernen och är marknadsledande inom energieffektiva ventilations- och inneklimatsystem. Swegon har 11 produktionsenheter i Sverige, Finland, Italien, Indien, Nordamerika och Belgien. Företaget har 1 850 anställda och omsätter cirka 3,5 miljarder kronor.

LumenRadio är en global partner inom trådlös kommunikation. Vi har lett den trådlösa utvecklingen inom belysningsindustrin och erbjuder nu lösningar även för Internet of things (IoT) och M2M. Vår patenterade teknik ger oöverträffad tillförlitlighet för de mest affärskritiska applikationerna. Vi guidar våra kunder genom processen att skapa smarta och uppkopplade produkter för att göra dem till vinnare i den digitala världen.

• inneklimat
  • energieffektivt
  • inomhusklimat
  • trådlös kommunikation

Swegon AB ingår i börsnoterade Latourkoncernen och är marknadsledande inom energieffektiva ventilations- och inneklimatsystem. Genom egna säljbolag och återförsäljare levererar Swegon produkter och systemlösningar som skapar bra inomhusklimat och som bidrar med avsevärd energibesparing.