Swegon växer i Sverige genom förvärv

Swegon, marknadsledande producent och leverantör av inneklimatsystem och produkter, förvärvar Luftmiljö Lidköping AB.

Luftmiljö är tillverkare av egenutvecklade luftbehandlingsaggregat med inbyggd styrutrustning samt där tillhörande kringutrustning för luftflöden upp till ca 0,5 m³/s.

“Luftmiljö har utvecklat en serie aggregat som motsvarar de förväntningar våra kunder har på kvalité och prestanda, och som tillsammans med bolagets säljkår kompletterar oss väl. Vi kommer fokusera på tillväxt och bygga vidare på den nuvarande verksamheten, som har sin bas i Lidköping med säljare som täcker hela landet.” säger Andreas Örje Wellstam, ansvarig för bostadsventilation på Swegon.

”Vi ser stora möjligheter genom Swegons förvärv av Luftmiljö vilket kommer ge oss ökade möjligheter att växa i Sverige och på exportmarknader.” säger Christer Saleryd, VD på Luftmiljö Lidköping AB.

Företaget som grundades 1999 bedrivs sedan starten med produktion och utveckling i Lidköping och med försäljningskontor i Stockholm och Göteborg. Man omsätter 14,6 MKR och har 14 anställda.

• luftmiljö

Swegon AB ingår i börsnoterade Latourkoncernen och är marknadsledande inom energieffektiva ventilations- och inneklimatsystem. Genom egna säljbolag och återförsäljare levererar Swegon komponenter och systemlösningar som skapar bra inomhusklimat och som bidrar med avsevärd energibesparing.

Swegon har tio produktionsenheter i Sverige, Finland, Italien, Indien, Nordamerika och Belgien. Företaget har 1 700 anställda och omsätter cirka 3,3 miljarder kronor.