CORREX går in i Institut de la Corrosion och Swerea-koncernen

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2009 15:31 CEST

Det franska korrosionslaboratoriet CORREX har förvärvats av Institut de la Corrosion den 1 juli 2009. CORREX är ett välkänt korrosionslaboratorium i Fraisses, Frankrike med speciell expertis inom korrosion och korrosionsutmattning under svåra förhållanden, såsom korrosionsangrepp i svavelvätemiljö (H2S) inom olja & gas produktion. Institut de la Corrosion är ett ledande institut inom korrosion i Brest, Frankrike som arbetar med forskning och provning i bl a marin och off-shore miljö. Institut de la Corrosion är ett dotterbolag till Swerea KIMAB i Stockholm, som är ett ledande forskningsinstitut i Europa inom metalliska material, korrosion och korrosionsskydd.

- Kompetensen inom CORREX avseende korrosionsprovning i sektorerna olja & gas samt energi kompletterar vår verksamhet och medför att vi kan erbjuda ett brett forskningsprogram och samtidigt få synergieffekter" säger Dominique Thierry, VD för Institut de la Corrosion.

- Correx blir del av en större organisation inom korrosion vilket säkerställer vår framtida tillväxt, tillägger Claude Duret-Thual, VD för Correx. Jag ser fram emot att fortsätta som VD i Correx och arbeta tillsammans med forskare på Institut de la Corrosion och Swerea KIMAB. Vi ser många möjligheter till att expandera och vidareutveckla våra erbjudanden och kunna ge våra kunder ett större utbud inom korrosionsforskning.

- Genom förvärvet av Correx kommer vi att ha ett team på mer än 70 forskare inom korrosion och korrosionsskydd" säger Staffan Söderberg, VD för Swerea KIMAB. Förvärvet går i linje med vår strategi att expandera inom sektorerna energi och olja & gas, och vi är mycket glada att kunna välkomna Correx medarbetare till vår verksamhet.

Swerea KIMAB är ett dotterbolag till Swerea, ett företag som ägs av ett antal industriella intresseföreningar samt av det statliga företaget RISE Holding AB. Swerea-koncernen består av fem industriforskningsinstitut inom material och produktionsteknik med 450 anställda och en omsättning på ca 500 Mkr. "

- Swerea strävar vi efter ledarskap inom våra valda spetsområden, och genom förvärvet av Correx stärker vi vår position inom området för korrosionsforskning och provning" summerar Tomas Thorvaldsson, VD för Swerea.

Contacts:
Claude Duret-Thual CORREX SARL + 33 477 400 045
Dominique Thierry Institut de la Corrosion SAS + 33 298 058 901
Staffan Söderberg Swerea KIMAB AB + 46 73 5000 801
Tomas Thorvaldsson Swerea AB + 46 70 301 11 61

correx@wanadoo.fr, info@institut-corrosion.fr,  kimab@swerea.se

www.correx-corrosion.com, www.institut-corrosion.fr, www.swereakimab.se

Swerea skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, process-, produkt- och produktionsteknik. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och andra kunder. Bolaget ska ocksåarbeta för att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Swerea-koncernen har fem dotterbolag (Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP, Swerea SWECAST), omsätter ca 500 Mkr och har 450 anställda på olika platser i Sverige.

För mer information om Swerea gå in på www.swerea.se