Forskningsinstitutet Swerea IVF etablerar verksamhet i Oslo

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2012 10:17 CEST

Swerea IVF öppnar nu en filial i Oslo med fokus på tjänster inom områdena textil och lättvikt. Tyngdpunkten för Swerea IVF Norge ska vara att erbjuda kemiska analyser, Oeko-Tex® certifiering samt forsknings- och utvecklingstjänster med fokus på design, konstruktion och produktion av lättviktsprodukter.

Den nya filialen är redan etablerad i Torshov, Myrens Verksted, en industripark i centrala Oslo. Täta samarbeten har också etablerats med forskningsinstitutet Sifo, Statens institutt for forbruksforskning, och NSK, Nasjonalt Senter for Komposittkompetanse.

Kemikalieinnehåll i kläder - allt viktigare att ha koll på för näringslivet

Bakgrunden till satsningen är en breddning av Swerea IVFs certifieringstjänst Oeko-Tex®. Certifieringen har en viktig roll inom svensk textilindustri där den bidrar till säkrare produkter på marknaden vad gäller kemikalie-innehåll. Behoven av ökad kunskap om kemikalieinnehållet i importerade textilier har ökat markant i samband med att en stor del av textilproduktionen flyttat till Asien. Genom Swerea IVF Norge kommer vi att aktivt erbjuda certifieringen även till norsk textilindustri. I samband med etableringen blir Swerea IVF också officiellt certifierande organ i Norge.

– Swerea IVF Norge erbjuder nya spännande möjligheter för Swerea IVF att utvecklas på den norska marknaden. Vi ser mycket positivt på att starta Swerea IVF Norge. Tillsammans med Sifo kommer vi att erbjuda starka tjänster för det norska näringslivet, säger Mats Lundin, vd Swerea IVF.

– Vi ser mycket positivt på utvecklingen av Swerea IVF Norge och det samarbete som vi bygger upp tillsammans. På sikt kommer detta att stärka norskt näringsliv, säger Arne Dulsrud, vd Sifo.

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, process-, produkt- och produktionsteknik. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och övriga kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 500 anställda och omsätter 600 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut: Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST. Verksamhet finns i Jönköping, Luleå, Mölndal, Piteå och Stockholm. Swerea KIMAB har även ett helägt dotterbolag i Frankrike med verksamhet i Brest och St Etienne.