Gårdagens byxor blir instrumentbräda i bilen

Pressmeddelande   •   Jan 11, 2017 13:21 CET

Ett förslag avseende hantering av textilier ligger på regeringens bord. Förslaget innebär krav på att textil tas tillvara och återvinns på ett miljömässigt effektivt sätt. För att få fram nödvändiga metoder har Swerea startat ett treårigt projekt, en testbädd för textilåtervinning, som samlar flera stora aktörer som Indiska, Fjällräven, Volvo och Ikea. Med i projektet finns också välgörenhetsorganisationer.

Varje år slänger vi i Sverige åtta kilo textilier per person. Det är textil som inte tas tillvara eller återvinns på ett effektivt och miljömässigt sätt. Regeringen ser nu över möjligheterna att genom en ny lag kräva att vi i Sverige sorterar textilavfall.

Det krävs forskning för att fortsättningsvis kunna återvinna kasserade textilier på ett hållbart sätt. Forskningsföretaget Swerea leder den utvecklingen genom att ta fram metoder för återvinning av textilier som kan genomföras i större skala och ge upphov till nya produkter av högt värde. Mekanisk bearbetning av textil används för att frilägga fibrerna som då kan återanvändas för att spinna nytt garn men även som råvara vid tillverkning av kompositer, plast och nonwowen.

- Många textilier består till stor del av blandade fibrer som inte kan separeras. Ska de återvinnas krävs att det går att få koll på vilka fibertyper som ingår i till exempel ett plagg, samt hitta en effektiv sortering. I dag finns ingen bra metod för att sortera automatiskt efter fibertyp. Vi vill ringa in hur olika fiberblandningar kan användas och återvinnas, säger Lisa Schwarz Bour, forskare och projektledare på Swerea IVF.

Mycket resurser läggs idag på att hitta miljövänliga och energieffektiva processer för återvinning av textila material och i framtiden kommer kemiska och mekaniska processer komplettera varandra. Hittills finns det ingen kommersiell produktion av kemiskt återvunnen textil förutom återvunnen polyester.

För mer information kontakta:

Lisa Schwarz Bour
Tfn: +46 (0)31-706 63 58
Mobil: +46(0)76-147 63 58.

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, produktions- och produktutveckling. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och övriga kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 550 medarbetare och omsätter 680 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut (Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST). Verksamhet finns i Stockholm, Jönköping, Luleå, Mölndal, Piteå, Eskilstuna, Linköping, Trollhättan, Olofström och Oslo, samt i Brest och St Etienne i Frankrike.