Irma Heikkiläs lågfriktionsstål skapar nya möjligheter

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2013 10:52 CEST

Irma Heikkilä disputerade i onsdags vid Uppsala Universitet. Hennes avhandling handlar om egenskaperna av stål som används som verktygsmaterial i industrin. Det är frågan om produktutveckling, som pågår konstant. Produktutveckling får sällan stor publicitet enligt Irma Heikkilä, forskare vid swerea KIMAB. Resultaten av hennes avhandling har lett till att ett nytt stål finns tillgängligt idag.

Kontakt: Irma Heikkilä, 08 440 48 06, irma.heikkila@swerea.se

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, process-, produktionsteknik samt produktframtagning. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och övriga kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 550 medarbetare och omsätter 650 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut (Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST) Verksamhet finns i Luleå, Jönköping, Mölndal, Piteå och Stockholm. Swerea KIMAB har även verksamhet i Brest och St Etienne i Frankrike.