Lagneborgpriset 2013 till Jonas Gurell

Pressmeddelande   •   Dec 20, 2013 11:16 CET

Jonas Gurell, sektionschef och forskare vid Swerea KIMAB har tilldelats Lagneborgpriset 2013, om 30 000 kr den 16 december 2013.

Motivering
Jonas Gurells framstående insatser med att utveckla LIBS-tekniken för metallåtervinning
har fått stor medial uppmärksamhet och han är därmed en god ambassadör för Swerea KIMAB.

Jonas har ett starkt kundfokus och har på ett föredömligt sätt bidragit till en mycket positiv utveckling av forskningsområdet ”Analytisk Processövervakning”.  Han är också en mycket uppskattad kollega och hans kreativa idéer inspirerar till gränsöverskridande samarbeten både externt och internt.

Staffan Söderberg, 08-440 48 00
Jonas Gurell, 08-440 48 55, jonas.gurell@swerea.se

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, process-, produktionsteknik samt produktframtagning. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och övriga kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 550 medarbetare och omsätter 650 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut (Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST) Verksamhet finns i Jönköping, Luleå, Linköping, Mölndal, Piteå, Stockholm och Oslo samt i Brest och St Etienne i Frankrike.